Maak kennis met de schipper van Sherpa XL: het nieuwste verkenningsjacht met Volvo Penta aandrijving

Mario De Camillis, servicemanager en vlootleider bij Arcadia Yachts, vertelt ons hoe Volvo Penta en Arcadia Yachts elkaar vonden in de bouw van de bekroonde Sherpa XL, om te komen tot deze mate van precisie, efficiëntie en comfort.

Mario De Camillis - Service Manager en vlootleider bij Arcadia Yachts werd geboren in Napels (Italië) en is nu 20 jaar kapitein. Zijn reis in de scheepvaart begon al op zijn vierde toen hij met zeilboten in regatta's wilde racen. Hij weet dus wat een goede boot is en hij is geen groentje als het gaat om het Inboard Performance System (IPS) van Volvo Penta.

“De eerste keer dat ik een boot voer met Volvo Penta IPS, was in 2015. Ik herinner me dat ik dacht dat het was alsof ik in een andere wereld was beland. De joystick bracht me terug naar mijn kindertijd van videogamen, alleen met wat extra verantwoordelijkheden,” grinnikt De Camillis. “En nu ervaar ik dat allemaal opnieuw met de Sherpa XL.”

De Sherpa XL is een verkenner van 78 ft en is uitgerust met twee Volvo Penta IPS1050 of IPS1350 aandrijvingen. Het is de nieuwste toevoeging van de Italiaanse botenbouwer Arcadia Yachts. Het samenwerkingsverband van Volvo Penta en Arcadia Yachts gaat vele jaren terug. Daardoor hebben ze een uniek inzicht in elkaars producten en denkwijzen, en kunnen ze het maximale uit het voltooide jacht halen.

Ongeëvenaarde efficiëntie
Met de bestuurbare aandrijfeenheden en naar voren gerichte en tegengesteld draaiende dubbele schroeven biedt het IPS-systeem een brandstofverbruik dat 30 procent lager is en een topsnelheid die 20 procent hoger ligt dan bij traditionele asinstallaties in het segment van 85-90 ft.

“De combinatie van Arcadia's unieke semi-planerende rompontwerp van glasvezel, en IPS van Volvo Penta is perfect om tot een brandstofzuinig jacht te komen”, legt De Camillis uit.

Precisie tot op de millimeter
“Wat betreft de manoeuvreerbaarheid is de Sherpa XL in deze klasse een van de meest precieze schepen waarmee ik ooit heb gevaren”, zegt De Camillis. “Met de joystickbediening kan ik in drukke jachthavens tot op de millimeter nauwkeurige bewegingen maken. Wanneer je een boot van deze omvang in lastige omstandigheden probeert af te meren, onder toeziend oog van de eigenaren, is de precisie van de IPS een voordeel.”

Verhoogd comfort
Doordat de uitlaatgassen door de aandrijfeenheid worden afgevoerd en door de verminderde vibraties van de twee tegengesteld roterende schroeven en de effectieve ophanging, zijn de trillingen en het lawaai tot wel 50 procent verminderd. Dit levert meer comfort aan boord op voor zowel passagiers als bemanning.

Het comfort wordt ook verbeterd door de compacte opstelling van de IPS-installatie, wat een kleiner motorcompartiment oplevert. Het gevolg is aanzienlijk meer benutbare ruimte aan boord. “Het comfort van de bemanning vormt het hart van dit jacht”, zegt De Camillis. “Doordat de IPS zo compact is, is er extra ruimte voor hutten.”

De Arcadia Sherpa XL en de Volvo Penta IPS vormen een perfecte match en dat is niet onopgemerkt gebleven. Op het Cannes Yachting Festival van dit jaar, waar het schip voor het eerst werd onthuld, won de Sherpa XL de Best Innovation Trophy. Het schip is nu te zien in Monaco.

U kunt meer zien van Mario over dit indrukwekkende jacht in deze video >

Download afbeelding met hoge resolutie >

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
E-mail: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws