Volvo Penta introduceert D4 en D6 motoren van de volgende generatie

Na ruim 100.000 geproduceerde motoren krijgen de Volvo Penta D4 en D6 motoren nu een uitgebreide update van stuur tot schroef, wat zorgt voor meer vermogen en betrouwbaarheid, terwijl de bedrijfskosten met een derde afnemen. De updates omvatten nieuw ontworpen motoren, een compleet nieuwe Aquamatic hekaandrijving, bijgewerkte IPS aandrijving en een verbeterd EVC systeem. 

1860x1050-Launch-film-D4-D6

Volvo Penta heeft ruim 100.000 motoren geleverd sinds het uitbrengen van de D4 en D6 in 2003. Deze uitgebreide revisie omvat de volgende generatie aandrijvingspakketten. Ze zijn verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen: Volvo Penta IPS, Inboard en Aquamatic hekaandrijving.

De voordelen zitten in bijna elk aspect dat booteigenaren belangrijk vinden, waaronder prestaties, bedrijfszekerheid, duurzaamheid, bedrijfskosten en onderhoud. Andere verbeteringen zijn een aangename ervaring, comfortabeler varen en een grotere manoeuvreerbaarheid.

Aanzienlijke verbeteringen van stuur tot schroef
Aan de buitenkant zijn de veranderingen wellicht niet zo opvallend, maar bijna elk aspect van het volledig geïntegreerde systeem is verbeterd, van stuur tot schroef.

De verbeteringen omvatten onder meer opnieuw ontworpen motoren met meer vermogen en koppel, die de hoogste mate van betrouwbaarheid garanderen. De motoren zijn perfect afgestemd op een opgewaardeerde IPS aandrijfeenheid en de nieuwe DPI Aquamatic hekaandrijving. Naast meer comfort en wendbaarheid zorgen deze ook voor eenvoudiger onderhoud.

Motorrevisie
De D4/D6 is in technisch opzicht het meest geavanceerde pakket van Volvo Penta. De D4 van 3,7 liter en D6 van 5,5 liter zijn exclusief ontworpen voor maritieme toepassingen. Ze leveren het unieke scheepskoppel van Volvo Penta, waarbij over het hele snelheidsbereik maximaal vermogen wordt overgebracht naar de schroeven en in het water. De wijzigingen zijn meer dan een opknapbeurt, aangezien de meeste componenten opnieuw zijn ontworpen. De D4 en D6 leveren vermogen tussen de 150 en 480 pk. In de topspecificatie heeft de D4 nu een maximaal vermogen van 320 pk, terwijl de D6 met topspecificaties 480 pk haalt. Deze motoren leveren niet alleen 10% meer vermogen over het hele bereik, ze zijn ook zuiniger met een brandstofverbruik tussen 0,5% tot 7,0% (in E5-cyclus).

Er zijn allerlei upgrades, waaronder een nieuw motormanagementsysteem, nieuw brandstofinspuitsysteem, nieuwe turbocompressor en een nieuwe supercharger. De cilinderkop, zuigers en kleppen zijn nieuw en om de betere prestaties en daardoor grotere belastingen aan te kunnen, is de krukas nu ook versterkt.

Deze motoren kosten ook minder in onderhoud, met langere onderhoudsintervallen en minder serviceonderdelen. Dit komt allemaal bovenop jaarlijkse besparingen op brandstof, onderdelen en onderhoud.

Ingrijpend dynamische aandrijflijnen
Terwijl de IPS aandrijflijn is verbeterd wat betreft duurzaamheid en betrouwbaarheid, is het de DPI aandrijving die voor de grootste veranderingen zorgt. De nieuwe hydraulische koppeling die zorgt voor stil en soepel schakelen, slipt bij lage motorsnelheden. Dit resulteert in extra wendbaarheid en meer comfort bij lage bootsnelheden. De hydraulische koppeling maakt het samen met steer-by-wire wat nu standaard is voor DPI, makkelijker om aan te leggen met de joystick. De DPI-aandrijflijn wordt nu ook geleverd met Dynamic Positioning System. Hiermee worden de koers en positie van een boot automatisch gehandhaafd, zelfs bij sterke stromingen of winderige omstandigheden. Ideaal bij de voorbereidingen voor afmeren. De binnenboordversie is ook beschikbaar voor transmissies met as en waterjet.

Electronic Vessel Control
Een belangrijk aspect van deze uitgebreide reeks verbeteringen voor de maritieme systemen van de D4/D6 is EVC2, de nieuwe generatie van Volvo Penta's Electronic Vessel Control. EVC2 is de eerste belangrijke upgrade sinds het systeem in 2003 werd geïntroduceerd. Het verbindt en beheert de interne communicatie tussen de motor, hendels, displays en dergelijke. Met een geheel nieuw besturingssysteem is de EVC2 nu minder afhankelijk van de motor dan voorheen en wordt het een belangrijk instrument in de toekomstige botenbouw, met inbegrip van diagnostiek op afstand en connectiviteit.

De EVC2 beschikt over moderne, elektrische architectuur waardoor nu meer zaken in het ecosysteem van de boot met elkaar kunnen worden verbonden, de functionaliteit voor bootgebruikers wordt uitgebreid en bouwers meer flexibiliteit krijgen in het ontwerpproces van de boot.  EVC2 omvat één verbindingspunt voor het downloaden van software en diagnostiek, en de functie On-Board Service Assistant voor onderhoudsinformatie in real-time. De bedieningshendels en joystick hebben ook een moderne, matgrijze make-over gekregen.

Hoewel de EVC2.0 meteen aanzienlijke voordelen oplevert, zijn de toekomstige mogelijkheden ervan net zo opzienbarend. Het systeem vormt de verbindingsbasis voor alle toekomstige functies in een boot waarmee overal ter wereld nieuwe diensten voor automatisch verbinden en elektrische voorzieningen kunnen worden geüpload, zodra deze beschikbaar zijn.

Het beste is nog beter geworden. Veel beter
Volvo Pent heeft al een toonaangevende positie maar wist nagenoeg elk aspect van het D4/D6 product aanzienlijk te verbeteren. Deze upgrades zijn gericht op de dingen die echt van belang zijn voor booteigenaren, namelijk het verlagen van de eigendomskosten en het verbeteren van de betrouwbaarheid, duurzaamheid en prestaties. Het beste is nog beter geworden. Veel beter.

Download afbeelding met hoge resolutie>

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
Email: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws