Volvo Penta onthult upgrades voor Inboard Performance System (IPS) en een gloednieuwe Aquamatic hekaandrijving (DPI)

Volvo Penta is al marktleider maar slaagt er toch in nieuwe geavanceerde technieken te koppelen aan feedback van klanten. Zo loodsen ze hun premium aandrijfsystemen een nieuw tijdperk binnen waar topprestaties, zuinig en plezierig varen de boventoon voeren.

Volvo Penta biedt nu een scala aan geavanceerde technische en technologische upgrades voor het verlagen van de eigendomskosten en het verhogen van de prestaties en de betrouwbaarheid. Om nog maar te zwijgen over de nieuw ingebouwde technologie: de toonaangevende Volvo Penta IPS en DPI aandrijfsystemen hebben de lat nog hoger gelegd voor de maritieme sector. Daarnaast geven nieuwe concepten in de productietechnologie en het ontwerp ook een langere levensduur van de aandrijving, met minder onderhoud.

Het IPS-systeem
Volvo Penta Inboard Performance System (IPS) vormde een revolutie in maritieme technologie toen het voor het eerst werd geïntroduceerd in 2005. Met 25.000 eenheden op de markt gebruikt het bedrijf nu zijn ruime kennis voor het upgraden van de IPS om meer vermogen en betere mogelijkheden aan klanten te bieden.

Het innovatieve ontwerp van het systeem heeft naar voren gerichte, dubbele en tegengesteld draaiende schroeven die onder de romp zitten en een ongelooflijke 'grip' op het water geven. Het IPS-systeem omvat een afzonderlijk bestuurbare aandrijfeenheid die wordt bediend met de joystick. Dit resulteert in een superieure bediening en manoeuvreerbaarheid, maar ook in grotere prestaties, een lager brandstofverbruik en minder lawaai en trillingen in vergelijking met een conventionele binnenboord installatie met schroefas.

Het brandstofverbruik van het IPS pakket is tot 30 procent lager vergeleken met binnenboordinstallaties met schroefas, levert tot 15 procent snellere acceleratie en 20 procent hogere topsnelheden. Geluids- en trillingsniveaus zijn ook verminderd met maximaal 50 procent. Een IPS pakket kan in dubbele, drievoudige of viervoudige configuraties worden geïnstalleerd.

"Hoewel de IPS en de Aquamatic hekaandrijving al superieure aandrijfsystemen zijn, luisteren we bij Volvo Penta naar onze klanten en streven we ernaar te voldoen aan de hoogste scheepsbouwnormen", zegt hoofdprojectmanager Petter Andolf. "Dus in 2019 hebben we zowel de IPS als de hekaandrijving grondig gereviseerd."

Updates in 2019 voor het IPS systeem
Het bedrijf heeft de focus gelegd op vernieuwing van het onderhoudsgemak, de bedrijfszekerheid en de prestaties van de IPS. Enkele van de meest recente updates zijn:

  • Eenvoudiger onderhoud: Volvo Penta heeft het bewaken en onderhouden van het IPS-systeem eenvoudiger dan ooit gemaakt. De toegang tot filters en olie in de romp is nu vergemakkelijkt en de olie hoeft slechts om de twee jaar te worden vervangen. De nieuwe methode voor olieverversing geeft een belangrijke tijdsbesparing en de boot kan tijdens de activiteit in het water blijven. Sensoren die het oliedrukverschil over de filters aflezen, worden toegevoegd om verstopping van filters snel en nauwkeurig te bepalen. Er is ook een water-in-olie-sensor toegevoegd om eventueel binnendringen van water vroegtijdig te detecteren, waardoor schade aan de transmissie wordt voorkomen.

  • Hogere betrouwbaarheid: Betrouwbaarheid was ook een belangrijk aandachtspunt van de update. Het tandwielmateriaal is versterkt met hoogwaardig staal. De schroefasafdichting, het lagerhuis van de ingaande as, en de bovenste as en lagers zijn ook allemaal opnieuw ontworpen ter verbetering van de duurzaamheid. En de algemene reinigingsprocedures tijdens het productieproces zijn verbeterd door te investeren in een volledig nieuwe cleanroom-assemblagelijn waardoor een langere levensduur en betrouwbaarheid voor alle onderdelen wordt gewaarborgd.

"Al deze verbeteringen resulteren in lagere eigendomskosten, grotere bedrijfszekerheid en flink wat meer vermogen voor het IPS systeem", zegt IPS Engineering Project Manager Lennart Arvidsson.

De Aquamatic hekaandrijving
De introductie door Volvo Penta in 1959 van de Aquamatic aandrijving was een revolutie voor de scheepsbouwsector. De voordelen van binnenboord- en buitenboordmotor gingen samen met uitstekende prestaties. In 1982 werd de Aquamatic hekaandrijving verbeterd met de Duoprop, twee tegengesteld draaiende schroeven die als samenstel een uitzonderlijke besturing gaven met een fantastische grip, waardoor de kracht op het water werd overgebracht als nooit tevoren.

De Aquamatic hekaandrijving en schroeven zijn ontworpen om de motoren perfect aan te vullen, en leveren ongeëvenaarde prestaties van het hekaandrijvingssysteem. Naast het grotere vermogen en de betrouwbaarheid, de lagere eigendomskosten en de verbeterde prestaties bieden de nieuwste Aquamatic hekaandrijvingssystemen van Volvo Penta nu nog meer voorzieningen voor zorgeloos varen en comfort.

Updates van 2019 voor Aquamatic hekaandrijving - DPI

  • Verbeterde prestaties: De nieuwe hydraulische koppeling maakt stil en soepel schakelen mogelijk. Ook is slippen bij lage motorsnelheden nu mogelijk, wat resulteert in een grotere manoeuvreerbaarheid en meer comfort bij lage bootsnelheden. "De hydraulische koppeling zorgt samen met de elektrische besturing, nu standaard voor DPI, voor meer ondersteuning bij het afmeren met de joystick", zegt projectleider Jacob Claesson van DPI Engineering. "Het biedt ook ruimte voor de introductie van het Dynamic Positioning System waarmee de koers en positie van een boot automatisch worden gehandhaafd, zelfs bij sterke stromingen of winderige omstandigheden. Ideaal bij de voorbereidingen voor afmeren."

  • Eenvoudiger onderhoud: Deze update biedt langere onderhoudsintervallen, minder service-onderdelen en introduceert afdichtingen die zijn ontworpen voor een langere levensduur. Olie- en filtervervangingsintervallen zijn verlengd van één keer per jaar naar om de twee jaar.

  • Hogere betrouwbaarheid: Betrouwbaarheid was ook een belangrijk onderdeel van de update, met een focus op het opnieuw ontwerpen en versterken van componenten. Er zijn aanvullende sensoren opgezet voor verbeterde diagnostiek en bewaking van de systeemstatus, wat de betrouwbaarheid verder verhoogt. En zoals bij het IPS systeem zijn de algemene reinigingsprocedures tijdens de productie verbeterd waardoor een langere levensduur en betrouwbaarheid voor alle onderdelen wordt gewaarborgd.

Volle kracht vooruit
Deze nieuwe updates van de IPS en DPI aandrijflijnen vormen een nieuwe mijlpaal voor Volvo Penta, die al marktleider is op het gebied van aandrijvingen voor de pleziervaart. Het geavanceerde ontwerp en de techniek hebben het beste nog beter gemaakt, met lagere eigendomskosten, betere prestaties en verhoogde bedrijfszekerheid voor booteigenaren waar dan ook.

Download afbeelding in hoge resolutie van de IPS motor >

Download afbeelding in hoge resolutie van de DPI motor >

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
Email: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws