Boating Dream van David Higgins: Boten bouwen vanuit een familietraditie

Bij David Higgins zitten varen en leven op zee al sinds generaties in het bloed. Maar terwijl zijn voorvaderen op en van de zee leefden, is David Higgins een van de sleutelfiguren achter de exclusieve jachten van Riviera.
David Higgins

De noordkust van New South Wales is ook het meest oostelijk deel van heel Australië. Zevenduizend zeemijlen ver naar het oosten is er nagenoeg geen land. Als je Paaseiland voorbij vaart, is Peru de volgende stop. De kust werd ontdekt door James Cook die een van de uitkijkpunten Point Danger noemde. Het hoeft geen betoog dat deze kust een lange maritieme traditie kent. In de familie van David Higgins vormt de zee al generaties lang een bron voor handel en bedrijvigheden.

“Ik kom uit een familie van vissers. Zes ooms, mijn grootvader en mijn vader waren allemaal visser. De schoolvakanties en weekenden waren gevuld met fysiek zwaar werk. Maar het was voor mij niet weggelegd visser te worden. Ze zeiden dat het in de toekomst te zwaar zou worden. Dus koos ik ervoor boten te gaan bouwen”, zegt David.

Nu werkt David al vijftien jaar bij Riviera. Dit is de grootste bouwer van luxe jachten in Australië en een van de toonaangevende merken in de maritieme sector wereldwijd. Als manager productontwikkeling is David de spil bij de continue ontwikkeling van luxe jachten. Riviera heeft vijf verschillende modelreeksen die variëren van 36 tot 77 voet in lengte.

 

De jachtbouwfaciliteit van Riviera bij Coomera aan Queensland’s Gold Coast.

De werkzaamheden van Riviera vinden plaats op de grootste bouwfaciliteit voor luxe jachten op het zuidelijk halfrond, een hypermoderne locatie van 14 hectare bij Coomera aan de Gold Coast van Queensland.

David Higgins zit aan de kust bootconstructies te schetsen

David Higgins heeft zich altijd sterk verbonden gevoeld met de zee. Zijn bootconstructies zijn ontworpen in harmonie met het milieu van de Australische kusten.

“Ik houd mij bezig met ontwerp en concept. Van het tekenen op een computerscherm tot aan de productie. Ik voer de opbouw met pinnen uit en maak de matrijzen die vervolgens in de productie worden genomen. En daarna worden de eerste boten gebouwd waarin alles bij elkaar moet komen.”

In de unieke schoonheid van de kust bij Tweed schuilt ook een gevaar, waarop Cook al wees bij zijn ontdekking. Als de wind draait, kan het weer op een prachtige, kalme dag opeens omslaan. Een uur varen naar de haven wordt dan opeens meerdere uren. Voor David is dat wellicht de belangrijkste factor bij het bouwen van de jachten.

“Ik wil niet dat er iemand gevaar loopt. Ik wil dat ze lekker kunnen gaan varen en zonder zorgen weer thuis kunnen komen. Dus probeer ik elke boot te bouwen alsof het mijn bezit is en zorg ik dat die robuust, krachtig en duurzaam is.”

Die robuustheid gecombineerd met zeewaardigheid, slim ontwerp en de allernieuwste technologie vormen het handelsmerk van Riviera al sinds de oprichting van het bedrijf in 1980. Volvo Penta was een belangrijke partner bij die ontwikkeling, met name voor wat betreft de technologie. Vooral Volvo Penta IPS vormde een groot pluspunt voor het ontwerp en de manoeuvreerbaarheid van de boten.

“Er zijn een paar verschillen tussen de romp van onze eerdere boten met aandrijfas en onze Volvo IPS-boten. Traditionele boten hebben gewoonlijk een plooi in het achtersteven, waardoor er volume verloren ging. Met de IPS gaat het ontwerp meer de kant op van een speedboot met meer parallelle oppervlakken. Dit verhoogt uiteindelijk het drijfvermogen aan de achterzijde en geeft een beter, sneller en stabieler platform”, legt David uit.

 

David Higgins laat de CAD-tekening zien van een Riviera-jacht

Riviera werd opgericht in 1980. Tegenwoordig bouwt het bedrijf luxe jachten met een lengte van 36 tot 77 voet in vijf verschillende modelreeksen.

David geniet van het succes dat de jachten van Riviera hebben en is er trots op dat de geavanceerde jachten naar allerlei kusten en continenten worden geëxporteerd. Als vader beschouwt hij boten bouwen ook als een goede toekomst voor zijn kinderen.

“Mijn oudste dochter wil interieurontwerper worden. Ze houdt van de uitstraling van de boten en wil deel uitmaken van die ontwikkeling. Maar het is natuurlijk aan de kinderen wat ze willen gaan doen en waar. Maar ze zien mijn passie en ik denk dat ze een innerlijke drijfveer hebben voor boten bouwen. Het zit ons in het bloed”, zegt David met een grote glimlach.

Feiten: Volvo Penta IPS

Duizenden toepassingen met de kenmerkende, naar voren gerichte, tegengesteld draaiende dubbele schroeven en de afzonderlijk bestuurbare aandrijfeenheden zijn al geïnstalleerd in honderden bootmodellen over de hele wereld. Enkele van de vele voordelen in vergelijking met binnenboord installaties:

40% grotere actieradius
20% hogere topsnelheid
30% lager brandstofverbruik
30% minder CO2-emissies

50% lager waargenomen geluid

David Higgins

Boating Dream van David Higgins

Boten bouwen vanuit een familietraditie

Al generaties lang leeft de familie van David Higgins van de opbrengsten van de zee. Nu komen zijn dromen over boten uit bij Riviera, de Australische bouwer van luxe jachten.

Dit zijn dromen over boten

Dit is

Boating dreams

Dromen over boten zijn net zo verschillend als mensen – en dat willen we laten zien. In de filmserie Boating Dreams maken we kennis met verschillende mensen die hun dromen over boten en het leven op zee delen. Houd de volgende afleveringen in de gaten!