Volvo Penta 8-liter dieselmotor en nieuwe IPS-aandrijvingen doen hun intrede op de Amerikaanse markt

Voor het eerst in de V.S. presenteert Volvo Penta de 8-liter dieselmotor en een perfect daarop afgestemde, nieuwe IPS-aandrijving. Deze oplossingen, tezamen met andere onlangs geïntroduceerde innovaties door het bedrijf, zullen worden getoond op de Fort Lauderdale International Boat Show op stand 1203/1204.
Deze nieuwe producten vormen het nieuwste voorbeeld van Volvo Penta’s initiatief Easy Boating (Zorgeloos varen), met integratie van stuurplek tot schroef, volgens Ron Huibers, voorzitter Volvo Penta Amerika. “Onze visie van Easy Boating is gebaseerd op een beproefd concept van innovatie en integratie. Volvo Penta’s leidende positie op het gebied van geïntegreerde aandrijfsystemen vormt de sleutel tot het optimaliseren van de systeemprestaties en brandstofefficiency, en tot de verbeterde klantervaring. Scheepsbouwers, dealers en eindgebruikers weten dat ze bij Volvo Penta terecht kunnen voor een totaal geïntegreerde oplossing, gebouwd en ondersteund door één betrouwbare leverancier,” zei hij.

Introductie van de D8-motor
Met het uitbrengen van de D8-motor, beschikbaar voor zowel IPS als toepassingen met binnenboordinstallaties, biedt Volvo Penta nu een nog bredere keus in vermogenssystemen om te voldoen aan een toenemende vraag naar een motor met 550 tot 600 pk. In lijn met Volvo Penta’s andere dieselmotoren biedt de D8 een toonaangevend koppel over het gehele toerengebied met een efficiënte kruissnelheid en manoeuvreerbaarheid onder alle omstandigheden. De moderne technologie en het robuuste ontwerp van de motor zorgen voor lage geluidsniveaus en minimale trillingen.

Uitgebreide reeks met IPS
Volvo Penta bouwt al ruim een decennium voort op het succes van de eerste IPS en heeft deze revolutionaire productreeks nu uitgebreid met de D8-IPS700 en de D8-IPS800. Met deze toevoeging aan de reeks breidt Volvo Penta de voordelen van IPS uit naar een nog groter aantal boten. Met de unieke, dubbele tegengesteld draaiende schroeven die naar voren zijn gericht, in combinatie met bestuurbare aandrijfeenheden, blijft IPS de norm stellen voor wat betreft bediening, comfort aan boord en manoeuvreerbaarheid.

IPS blijft indruk maken op booteigenaren door een compact ontwerp, topprestaties, brandstofefficiency en vermindering in geluids- en trillingsniveaus. Volvo Penta veranderde de scheepsbouwsector ingrijpend in 2005 met de introductie van IPS. Sindsdien zijn er meer dan 20.000 IPS-eenheden geleverd aan 550 scheepsbouwers en zijn ze geïnstalleerd in ruim 1.100 verschillende bootmodellen.

“De introductie van de Volvo Penta D8, D8-IPS700 en D8-IPS800 vult een belangrijke niche in onze reeks voor de pleziervaart. Dit uitzonderlijke pakket levert hypermoderne brandstofefficiency, Volvo Penta´s kenmerkende hoge koppel bij lage toeren en opmerkelijke lage NVH-waarden (noise, vibration and harshness) voor motorboten in de reeks van 45-55 voet. Onze klanten in Noord- en Zuid-Amerika zijn erg enthousiast over het uitbrengen van deze superieure producten die zijn ontworpen om naadloos te functioneren met veeleisende functies als Glass Cockpit, Interceptorbladen en Battery Management System,” aldus Marcia Kull, vicevoorzitter maritieme verkoop voor Volvo Penta Amerika.

Contactsleutel voor inschakelen op afstand
Volvo Penta presenteert ook het nieuwe Battery Management System, een geheel geïntegreerde oplossing voor het monitoren, beheren en onderhouden van alle accu's van de boot vanaf een centraal scherm op de stuurplek, dat de verschillende afzonderlijke voltmeters voor elke accu vervangt. Het systeem is achter de schermen werkzaam en controleert en beheert de hoofdschakelaar van de accu en samenhangende functies. Ook geeft het inzicht in alle accu’s van de boot, waarbij voltage, stroomsterkte, resterende tijd tot volledig opladen of leeg, status van laden en conditie van de accu in één display op de stuurplek of geïntegreerd in de Glass Cockpit. Het mooiste van alles voor booteigenaren is dat de e-Key Remote de eerste sleutel op de markt is die is verbonden en geïntegreerd in de gehele aandrijflijn van de boot. Met de contactsleutel kunnen gebruikers de accuvoeding inschakelen, een geldige sleutel autoriseren en de EVC op de motoren starten, en zelfs de dekverlichting, elektrische loopplank en de ankerlier inschakelen, en dat allemaal op 100 meter van de boot af.

Beschikbaarheid van vernieuwde Joystick for Inboards
In 2006 introduceerde Volvo Penta als eerste de joysticktechnologie voor de pleziervaart. Volvo Penta houdt de traditie in ere van eerste op de markt, met de baanbrekende introductie van een Joystick Inboard-oplossing voor dubbele binnenboordmotoren. Dit complete systeem integreert als eerste in zijn soort het roer met de versnellingsbak, gas- en aandrijfsysteem voor superieure manoeuveerbaarheid.

Door de ervaring met joysticks bij IPS en met het Volvo Penta EVC-platform dat is gebaseerd op dezelfde CAN-bustechnologie als wordt toegepast in schepen en vliegtuigen, kan het bedrijf nu een complete stuurplek-tot-schroefoplossing bieden voor binnenboordtoepassingen. Met de elektronische besturing en schroeven zijn de precisie en betrouwbaarheid van de Joystick Inboard uitzonderlijk voor een binnenboordinstallatie. Joystick Inboard kan worden gecombineerd met alle elektronisch geregelde dieselmotoren van Volvo Penta van 110 tot 900 pk in dubbele opstellingen.

Volvo Penta Boating Challenge
Hanna Ljungqvist is deskundige bij Volvo Penta op het gebied van producten voor de pleziervaart en mede-organisator van de Volvo Penta Boating Challenge-videoreeks. In diverse sessies gedurende de botenshow benadrukt ze de inzet van het bedrijf op Easy Boating waarbij de laatste innovaties worden besproken. Deze sessies zijn geopend voor alle bezoekers en vinden plaats op de stand van het bedrijf op de volgende tijdstippen:

Donderdag 3 november– 12:00 en 16:00 u. ET
Vrijdag 4 november – 12:00 en 16:00 u. ET