Volvo Penta scheepsgeneratoren zorgen voor de aandrijving van de grootste elektrische hybride veerboot in Zweden

Volvo Penta scheepsgeneratoren zorgen voor de aandrijving van de grootste elektrische hybride veerboot in Zweden. De veerboot Tellus vaart over de 1,8 km brede Gullmarsleden, de waterweg tussen Uddevalla en Lysekil, een drukbevaren scheepsroute in Zweden. We kijken naar de beweegredenen, samenwerkingsverbanden en technologie achter deze installatie.

Volvo Penta scheepsgeneratoren zorgen voor de aandrijving van de grootste elektrische hybride veerboot in Zweden

De veerboot Tellus is in opdracht van de Zweedse transportinstantie gebouwd door Baltic Workboats Shipyard, een Estlands bedrijf dat meer dan 200 transportvaartuigen heeft gemaakt en momenteel 30 transportvaartuigen in bestelling heeft. Het duurde 16 maanden om de 100 meter lange veerboot te bouwen, die auto's, trucks én 300 passagiers kan vervoeren.

De veerboot heeft twee elektrische aandrijfeenheden, één aan beide uiteinden, zodat het schip niet hoeft te draaien om heen en weer te varen over de fjord. Energie voor de aandrijfeenheden komt van de accu's of van vier Volvo Penta D16 MH motoren. Deze motoren drijven generatoren met SRPM-technologie aan. Deze units kunnen afzonderlijk of alle vier parallel worden aangedreven om het brandstofverbruik en de emissies te optimaliseren. De scheepsgeneratoren zijn geleverd door Volvo Penta Center BMG Power Systems uit Estland.

Sterke, betrouwbare partnerschappen
BMG Power Systems is gespecialiseerd in zware motoren en heeft een lange relatie met Volvo Penta in de commerciële, recreatieve en industriële scheepvaartsegmenten. Het unieke partnerschap met Baltic Workboats Shipyard, dat meer dan 10 jaar beslaat, is een perfecte steunpilaar voor het project.

Tõnu Kirs, Managing Partner bij BMG Power Systems legt uit dat: “De motoren van Volvo Penta vormden de perfecte match voor dit project. Ze zijn niet alleen krachtig en betrouwbaar, maar het servicenetwerk is uitstekend, vooral in Zweden.” Hij merkt verder op dat: “Als het gaat om het openbaar vervoer, kun je geen langdurige uitval riskeren. De klant wil erop kunnen vertrouwen dat het probleem, in het onwaarschijnlijke geval dat er iets misgaat, snel en efficiënt wordt verholpen. Met Volvo Penta is dat gegarandeerd.”

Viervoudige kracht
Hoewel er vier Volvo Penta D16-motoren aan boord zijn, heeft de veerboot meestal maar één motor nodig voor de aandrijving op de oversteek. De andere motoren zijn bedoeld als voorzorg en zijn alleen nodig bij zwaar weer en zee-ijs.

Sander Pielberg, projectmanager bij Baltic Workboats legt uit dat: “Onze relatie met Volvo Penta bestaat al meer dan 10 jaar en we kennen en vertrouwen hun producten. Door onze sterke banden met de lokale partner BMG Power Systems kregen we ook de steun die we gedurende het hele project nodig hadden.” Hij vervolgt: “We hebben de hulpmiddelen, training en expertise om deze gensets eenvoudig te installeren, en het vermogen is buitengewoon.”

Naast de D16 MH-motoren met variabele snelheid zoals in de Tellus produceert Volvo Penta ook MG-motoren. De Volvo Penta IMO II motoren met constant toerental leveren 479 kWm bij 1500 toeren en 532 kWm bij 1800 toeren, wat overeenkomt met een genset van 50 Hz die 450 kWe levert en 500 kWe afgeeft bij 60 Hz. De MG-motor valt in de zwaarste klasse voor scheepsgeneratoren en levert 24 uur per dag hoog vermogen. Toch is het brandstofverbruik tot 3% verminderd in vergelijking met de vorige uitvoering van de motor. Alle Volvo Penta-motoren kunnen draaien op HVO, wat betekent dat de uitstoot tot vrijwel niets kan worden teruggebracht. Volvo Penta is uniek omdat het als een van de weinige fabrikanten DC-generatoren maakt die accu's rechtstreeks opladen, en DC-motoren in diesel-elektrische systemen zonder accu's.

Motoren die ons naar elektromobiliteit brengen
De stap naar elektromobiliteit is essentieel. En Zweden beloofde als een van de eerste landen om de uitstoot te verminderen en fossielvrij te zijn in 2045. Deze insteek heeft geleid tot een toegenomen marktvraag naar krachtige generatoren voor de aandrijving van hulpsystemen, hybride schepen en diesel-elektrische schepen. Om aan deze eisen naar meer vermogen te voldoen heeft Volvo Penta de D16 reeks geüpgraded naar vermogens van 450 en 500 kWe.

Het doel van de Zweedse transportinstantie is om volledig elektrisch te worden. De huidige infrastructuur ondersteunt echter geen volledige elektromobiliteit en elektrische schepen kunnen geen grote afstanden afleggen. Daarom is er ook een trend om deze gensets te gebruiken als alternatieve aandrijfsystemen voor diesel-elektrische hybride schepen, totdat de oplaadinfrastructuur is gerealiseerd. Dat is het geval voor de veerboot Tellus. Op dit moment worden de 12 Corvus-accuracks van de Tellus, met een totale capaciteit van 949 kWh, 's nachts opgeladen via een oplaadstation op de wal. Ook kunnen ze worden opgeladen door de Volvo Penta D16 motoren wanneer die in bedrijf zijn. De veerboot kan momenteel drie overtochten maken in volledig elektrische modus voordat de D16 generatoren nodig zijn om het over te nemen.

Als actieve speler voorziet Volvo Penta de markt van hybride oplossingen. Bovendien blijft het bedrijf hard werken om de vermogensoplossingen te verbeteren en zo de route naar elektromobiliteit te versnellen.

Download afbeelding met hoge resolutie>

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
E-mail: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws

Essential vessel repowered with Volvo Penta IPS amid lockdown

Northern Offshore Services (NOS) vessel - The M/V Traveller – underwent a major upgrade that lengthened, repowered and modernized the crew transfer vessel. Now powered by Volvo Penta’s Inboard Performance System (IPS) the vessel is already back to ...

De D8 motor is ingedeeld in de klasse 1-2 voor heavy-duty

Nieuwe Volvo Penta D8 MH en MG worden gepresenteerd op de beurs Norshipping 2019 in Oslo. Deze geheel nieuwe heavy-duty motor heeft aanzienlijk lagere geluids- en trillingsniveaus en is lichter zonder dat dit ten koste is gegaan van vermogen, ...

Volvo Penta introduceert IMO Tier III-concept voor D8 motoren

Op de internationale beurs en conferentie Nor-Shipping in Noorwegen heeft Volvo Penta een D8 motor met nabehandelingssysteem uitgebracht die voldoet aan de normen van Tier III van de International Maritime Organization (IMO). De motor is bedoeld ...