Volvo Penta introduceert IMO Tier III-concept voor D8 motoren

Op de internationale beurs en conferentie Nor-Shipping in Noorwegen heeft Volvo Penta een D8 motor met nabehandelingssysteem uitgebracht die voldoet aan de normen van Tier III van de International Maritime Organization (IMO). De motor is bedoeld voor zware aandrijvingstoepassingen en aggregaten.

1860x1050-D8-MH-Diesel-Inboard-IMOIII

Volvo Penta introduceert een nieuwe D8 motor en een nabehandelingsconcept om te voldoen aan de Tier III-normen van de International Maritime Organization (IMO). De IMO Tier III-voorschriften bepalen dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), afhankelijk van de motorgrootte, met ongeveer 75 procent moeten dalen in vergelijking met de huidige IMO Tier II-niveaus. De nieuwe emissiebeperkingen voor schepen die in de Baltische Zee en de Noordzee varen, worden in 2021 van kracht.

De nieuwe D8 wordt gecertificeerd om te voldoen aan deze nieuwste IMO III-emissienormen en aan de internationale emissienormen US EPA Tier 3, China 1 & 2 en NRMM IWW Stage V, waardoor het met recht een wereldwijde oplossing is. Het product wordt in twee stappen uitgebracht: de eerste release voldoet aan de voorschriften voor IMO II, EPA en de Chinese regelgeving, en midden 2020 volgt de tweede release die compatibel is met IMO III en met de Europese regelgeving voor de binnenvaart.

De D8 neemt de IMO III-technologie over van de grotere D13, die een wijdverspreid succes was op de markt.

"De IMO III-oplossing voor de D13 heeft zich bewezen in zware maritieme omstandigheden, na 35.000 uur aan praktijktesten vóór de introductie in 2018", legt Thomas Lantz, Product Planning Manager, Marine Commercial bij Volvo Penta uit. "De nieuwe D8 IMO III-motor is ontwikkeld om een hoge tegendruk te weerstaan terwijl tegelijkertijd de efficiëntie en vaareigenschappen behouden blijven. De motor heeft dezelfde afmetingen als de huidige modellen, en het uitlaatgasnabehandelingssysteem werkt met de Volvo Penta systemen Electronic Vessel Control (EVC) en Marine Commercial Control (MCC).”

De IMO III-technologie is gebaseerd op de eigen ervaringen van Volvo Penta en op die van de Volvo Group met geavanceerde SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction). Dit heeft geleid tot een systeem dat geschikt is voor zware maritieme toepassingen.

“We hebben gekozen voor het gebruik van SCR omdat de motor hierdoor efficiënt blijft werken met een optimaal brandstofverbruik en het juiste vermogensniveau”, zegt Thomas Lantz. “SCR is de ideale oplossing voor maritieme klanten.”

De emissies regelen
De NOx Emission Control Area (NECA) voor de Oostzee en de Noordzee volgt de NOx-bepaling door IMO voor de Noord-Amerikaanse en Caraïbische regio's, en is van toepassing op de meeste motoren met een vermogen van meer dan 130 kW. Voor al deze gebieden geldt de SECA-norm (Sulfur Emission Control Areas) die een maximale zwavelinhoud van 1.000 ppm toestaat in brandstof.

Volvo Penta introduceerde de IMO III-oplossing in eerste instantie voor de 13-liter modellen en stelde deze vervolgens beschikbaar voor een reeks toepassingen op het gebied van scheepsaandrijving en generatoren. De D8 motor levert een vermogen tot 313 kW voor binnenboordinstallaties en toepassingen met hulpmotoren, en tot 265 kW bij gebruik als generatorset. Bij beide taken gaat de reductie van NOx van het huidige toegestane niveau van 7,7 g/kWh omlaag naar 2 g/kWh.

Geoptimaliseerd voor maritieme toepassingen
Volvo Penta’s IMO Tier III-oplossing overstijgt de voorgeschreven emissielimieten die een NOx-reductie tot 75 procent eisen. Het is een eenvoudig en robuust ontwerp met een SCR-oplossing die is aangepast en geoptimaliseerd voor maritieme klanten. In de SCR-eenheid worden de uitlaatgassen gemengd met UREA/DEF (Diesel Exhaust Fluid). Er is een afzonderlijke UREA-injectorleiding. De drie optionele uitlaatafvoeren zijn ontworpen conform maritiem gebruik en voor meer installatiegemak. Klanten kunnen kiezen uit verschillende SCR-configuraties. Gebruiksgemak staat ook centraal bij het ontwerp van dit complete systeem met DEF-tank en sensoren om de hoeveelheid en kwaliteit van UREA te controleren. Het systeem bevat ook een doseerpomp en een regeleenheid.

Andere pluspunten van de IMO Tier III-oplossing voor de D8:

  • Geoptimaliseerd voor een zwavelgehalte in brandstof tot 1.000 ppm.
  • Enkele kast, gemengde opstelling met kleinere demper.
  • Keuzemogelijkheid tussen 32% of 40% urea.
  • SCR doet dienst als demper en vermindert het geluid tot 35 dBA.
  • Robuuste vastgeschroefde flenzen van 5 inch.
  • Drie uitgangen van 5-inch.
  • Kleinere elektrische UREA-pomp, geen luchttoevoer nodig.

"De D8 is nog compacter dan de D13 en biedt een extra uitvoer, waardoor klanten de opstelling makkelijker kunnen aanpassen aan hun eigen behoeften", voegt Lantz eraan toe. “Deze oplossing is eenvoudig te installeren en te bedienen, en gemakkelijk te onderhouden.”

Download afbeelding met hoge resolutie>

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
Email: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws