De D8 motor is ingedeeld in de klasse 1-2 voor heavy-duty

Nieuwe Volvo Penta D8 MH en MG worden gepresenteerd op de beurs Norshipping 2019 in Oslo. Deze geheel nieuwe heavy-duty motor heeft aanzienlijk lagere geluids- en trillingsniveaus en is lichter zonder dat dit ten koste is gegaan van vermogen, bedrijfszekerheid en duurzaamheid.

1860x1050-D8-MH-MG

De nieuwste uitvoering van Volvo Penta’s alleskunner is ingedeeld in de klasse 1-2 voor heavy-duty, waarmee de D8 motor loods- en sleepboten en andere zware toepassingen kan aandrijven.

De D8 werd in 2016 geïntroduceerd voor veeleisende toepassingen in de scheepvaart en de pleziervaart. De opvolger kreeg de classificatie 3-4, waardoor de motor geschikt werd voor lichte taken in de commerciële scheepvaart, voor planerende en semi-planerende boten. Deze nieuwe heavy-duty classificatie maakt nog meer veeleisende toepassingen mogelijk voor deze uiterst flexibele aandrijfsystemen.

Deze compleet nieuwe motor voldoet aan de nieuwste emissievoorschriften. De D8 begint echter bij de klassen IMO II, VS EPA 3 en China 2 om te voldoen aan de huidige marktvraag. Vervolgens wordt de D8 ontwikkeld tot een volwaardige en compacte IMO III-motor die ook voldoet aan de voorschriften voor de beroepsscheepvaart op de binnenwateren in Europa.

D8 heavy duty-motor voor de scheepvaart
De Volvo Penta D8 MH is een zescilinder dieselmotor in lijn van 7,7 liter. De common-rail brandstofinspuiting, dubbele bovenliggende nokkenassen en tweetrapsturbo dragen allemaal bij aan de uitstekende bedrijfskosten, dieselprestaties van wereldklasse, lage emissie- en geluidsniveaus.

De motor heeft een robuust ontwerp met een ladderframe dat aan het motorblok is bevestigd. Het stijve cilinderblok en de cilinderkop van gietijzer waarborgen een hoge bedrijfszekerheid en lange levensduur.

Het unieke hoge koppel van de Volvo Penta dieselmotor bij lage snelheden zorgt voor een goede manoeuvreerbaarheid en acceleratie. Het nominaal vermogen wordt onder het nominaal toerental gehouden voor een grotere belastingscapaciteit en het vermogen om een hoge kruissnelheid te handhaven, ongeacht de lading of de omstandigheden op zee.

De common-rail technologie geeft een zeer soepel lopende motor met dieselprestaties van wereldklasse, een laag brandstofverbruik, geringe emissie- en geluidsniveaus. Het brandstofinjectiesysteem zorgt ook voor een zeer zuinige motor. Daarnaast bewaakt de unieke regeleenheid verschillende parameters die ook het totale brandstofverbruik verminderen. Volvo Penta biedt twee opties met typegoedkeuring voor elektronische bediening aan boord. Electronic Vessel Control integreert de motorelektronica met een reeks optionele voorzieningen. Het Marine Commercial Control System is eenvoudig te integreren in het regelsysteem van het schip.

De D8 MH is ontworpen voor eenvoudig onderhoud. De uitgebreide reeks oliën, smeermiddelen en koelvloeistoffen van hoge kwaliteit van Volvo Penta zorgen voor een grote inzetbaarheid en jarenlange topprestaties. De motor is standaard uitgerust met dubbele, verwisselbare olie/brandstoffilters. Accessoires zijn onder andere een brandstofvoorfilter om de motor in een goede conditie te houden.

D8 scheepsgenerator
Dit is een complete oplossing voor de vermogensvereisten aan boord van een schip. Het wordt geleverd met motor, generator en controlesysteem, allemaal getest en klaar voor installatie aan boord. De Volvo Penta D8 MG is een zescilinder scheepsdieselgenerator, voorzien van common-rail brandstofinspuitsysteem, dubbele bovenliggende nokkenassen en een tweetrapsturbo met pulslader. Het uiterst efficiënte snelheidsregelsysteem geeft deze motor een superieure belastingscapaciteit. De op de D8 gebaseerde gensets leveren in het bereik van 50 tot 60 Hz een vermogen van 136 kWe tot 250 kWe, en worden geleverd met certificaten van de belangrijkste classificeringsinstanties.

Het robuuste motorontwerp met een ladderframe dat is bevestigd aan het motorblok, maakt dit uiterst betrouwbaar. Het stijve in-lijn cilinderblok met krukaslager van royale afmetingen, watergekoeld uitlaatspruitstuk en turbo levert een krachtige uitvoering op. Deze motor is ontworpen om hoge uitlaattegendruk te weerstaan.

Het common-rail brandstofsysteem maakt de motor zeer zuinig en geeft minimale trillingen en geringe geluidsniveaus. De regeleenheid bewaakt diverse parameters die het totale brandstofverbruik en uitlaatemissies reduceren. Volvo Penta Marine Commercial Control System is een motorregel- en controlesysteem dat eenvoudig kan worden geïntegreerd in het regelsysteem van de boot. Alle acties worden weergegeven met tekstberichten, en vastgelegd in een niet-wisbaar geheugen.

Deze genset is eenvoudig te installeren en de motor is ontwikkeld om hoge uitlaattegendruk aan te kunnen. Onderhoud en service zijn ook vereenvoudigd met gemakkelijk toegankelijke servicepunten.

Slim en compact ontwerp
Deze compacte motor is gemaakt voor schepen die hun volume maximaal moeten benutten voor vracht. De compactheid van de motor komt ook terug in het kleine en veelzijdige ontwerp van de SCR-uitlaatdemper. Deze heeft drie uitlaatopties en de mogelijkheid van verticale of horizontale montage.

Net als bij de D13 wordt de urea/DEF in de uitlaat gespoten via een spuitmond vlak vóór de uitlaatdemper, waardoor de NOx wordt omgezet in stikstof en water bij het katalysatorproces in de SCA-demper. Deze technologie die gebruikelijk is voor de motorreeks van Volvo Group, wordt vaak toegepast voor motorvoertuigen en wordt nu vaak gevraagd door maritieme klanten. Bij het omzettingsproces van NOx draagt de uitlaatdemper bij tot het comfort aan boord doordat het geluidsniveau met 35 dBA wordt verminderd. Voor alle operaties in de buurt van de kust en brandgevaarlijke gebieden fungeert het systeem als een vonkafleider.  

Bedrijfszeker en flexibel
De beproefde duurzaamheid en het compacte ontwerp van de D8 motor in combinatie met de generatoren van Stamford resulteren in een gensetreeks op maat voor het genereren van hulpstroom. Deze motor is ook krachtig genoeg om het basisvermogen te leveren voor compacte dieselelektrische en seriële hybride voortstuwingssystemen. Daarnaast is de motor ook geschikt voor de vernieuwing van voortstuwingssystemen in binnenvaartschepen of kustvaartuigen.

De D8 MH en MG worden uitgebracht in twee fasen. De eerste D8 voldoet aan IMO II, US EPA Tier 3 en China 2 en komt begin 2020 op de markt, gevolgd door de D8 IMO III en EU IWW stage V in de zomer van 2020.

Download afbeelding met hoge resolutie>

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey
Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel: int +46 (0) 31 323 30 55
Email: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws