Lager brandstofverbruik voor veerdienst dankzij gensets van Volvo Penta

De vervoersautoriteit van de Færöer meldt een uitstekende operationele efficiëntie bij slechte weersomstandigheden en een brandstofbesparing van ruim 20 procent sinds hun veerdienst Skopun-Gamlaraett is uitgerust met gensets van Volvo Penta.
Lager brandstofverbruik voor veerdienst dankzij gensets van Volvo Penta

De Faeröer is een archipel in de Noord-Atlantische Oceaan die bestaat uit 18 rotsachtige eilanden. Daarom zijn veerboten van groot belang voor het vervoer van inwoners en toeristen. Toen het openbare vervoersbedrijf van het eiland een van hun diesel-elektrische veerboten van nieuwe motoren moest voorzien, werd Volvo Penta ingeschakeld voor de levering van nieuwe gensets. De organisatie Strandfaraskip Landsins wilde een flexibele aandrijfconfiguratie om de veiligheid en efficiëntie op de route te garanderen, die vaak wordt geteisterd door zware golfslag en harde wind. Ze kozen voor de installatie van vijf Volvo Penta D16 MG-eenheden met 1500 toeren voor de veerboot 'Teistin'.

"We hadden uitstekende ervaringen met Volvo Penta en we hebben de aandrijfopties samen getest om te kijken of deze geschikt was", zegt Johan Petur Abrahamsen, technisch manager bij Strandfaraskip Landsins. "We kunnen de veerboot op twee gensets laten lopen bij goed weer, en vaak zijn drie sets voldoende. Maar het weer is hier erg veranderlijk; het kan in een mum van tijd omslaan naar harde wind, en met de Volvo Penta configuratie kunnen we heel snel extra gensets inschakelen. We kunnen in twaalf seconden van twee naar vijf gensets gaan, dus het is een flexibele opstelling."

Uitstekende brandstofefficiëntie vermindert kosten en emissies

De 45 meter lange veerboot Teistin legt tot 18 keer per dag het traject van 30 minuten af tussen Skopun en Gamlaraett. De boot kan maximaal 270 passagiers en 32 auto's vervoeren, en daarnaast vracht zoals vis. Ongeveer 210.000 forenzen en toeristen maken jaarlijks gebruik van de veerboot. De gemiddelde maandelijkse temperaturen variëren van rond de 13oC in juli tot 2oC in december, maar door de open ligging van de eilanden in de Noord-Atlantische Oceaan kan de wind in luttele minuten aantrekken van windkracht 5 naar windkracht 12.

De veerboot liep eerder op drie gensets van een andere leverancier, maar de transportautoriteit koos ervoor vijf Volvo Penta eenheden te installeren om meer totaal vermogen te leveren en een betere back-up. Sinds de installatie in 2012 zijn de nieuwe gensets zo'n 20.000 uur in bedrijf geweest zonder enige storing, en is het brandstofverbruik met 22 procent gedaald.

"We kunnen deze gensets lange tijd laten draaien voordat ze moeten worden gereviseerd", zegt Abrahamsen. "Vroeger moesten we de olie na elke 500 uur verversen, maar nu is dat pas om de 1000 uur. En het besparen van brandstof is uitstekend voor onze operationele kosten en het terugdringen van emissies."

 

Lager brandstofverbruik voor veerdienst dankzij gensets van Volvo Penta

Langdurige relatie

De D16 MG-scheepsgeneratoren van Volvo Penta leveren een vermogen van maximaal 420 kWe bij 50 hz en 478 kWe bij 60 hz. Volvo Penta leverde ook een D7A TA-genset voor noodstroom en als de Teistin in de haven ligt.

"Strandfaraskip Landsins maakt al ruim 50 jaar gebruik van Volvo Penta motoren, dus onze relatie is prima", zegt Birgir Johannesen, van Bátatænastan, de Volvo Penta dealer op de Færöer.

"Het lagere brandstofverbruik van de Teistin is geweldig", zegt Par Jonsson, Senior Sales Area Manager bij Volvo Penta. "Het feit dat onze generatorsets een hoge tegendruk aankunnen, betekende dat aanpassing van het bestaande uitlaatsysteem niet nodig was, wat de klant veel geld heeft bespaard. Onze dealer heeft uitstekend werk verricht door aan de behoeften van de klant te voldoen."

Sinds de nieuwe motoren voor de Teistin heeft Volvo Penta meer motoren geleverd aan Strandfaraskip Landsins voor andere veerboten, en wordt samengewerkt aan een nieuwbouwproject.

Gerelateerd nieuws