Veerdienst over de fjorden

De Noorse veerdienstmaatschappij Rodne kijkt naar de toekomst en kiest voor Volvo Penta’s IMO Tier III-oplossing voor zijn passagiersschip.
Veerdienst over de fjorden

De Noorse veerdienstmaatschappij Rodne test de Volvo D13-IPS1050 aandrijfpakketten in de praktijk voordat de IMO Tier III voorschriften van kracht worden.

Rodne is trots op zijn milieuvriendelijke verdiensten en heeft het nieuwe, emissiebeperkende aandrijfpakket van Volvo Penta met een inhoud van 13 liter in de praktijk getest op een van de veerboten. De Noorse exploitant heeft gekozen voor de dubbele D13-IPS1050 die voldoet aan IMO Tier III voorschriften en daarmee vooruitloopt op de inwerkingtreding van de wetgeving in 2021. De eenheden zijn geïnstalleerd in de Rygeroy-catamaran, die dienst doet als forensenveerboot, rondvaartboot en chartervaartuig.

"We wilden deze nieuwe apparaten in een vroeg stadium testen vóór de regelgeving. Zo zijn we onze concurrenten voor en kunnen we het systeem goed leren kennen zodat we zien hoeveel minder emissies het produceert", zegt Rolf Kristiansen, technisch opzichter bij Rodne.

"We hebben een programma om de brandstofefficiëntie te verhogen en de uitstoot van onze boten te verminderen. Dat is belangrijk voor ons als bedrijf en beter voor het milieu."

Betrouwbaarheid voor forensen en toeristen
Rodne is al ruim 60 jaar actief en is nu een van de grootste sneldienstveerbedrijven van Noorwegen. Het bedrijf is gevestigd in Stavanger en verzorgt passagiersvervoer, toeristische schepen en ambulancevaartuigen. De Rygeroy-catamaran voert dagelijks vier keer een pendeldienst uit tussen Stavanger en het eiland Kvitsoy; in de zomer verzorgt de boot sightseeingtours over de Lysefjord (een fjord van 42 km lang) naar schilderachtige plekjes zoals de Preekstoel (een hoog rotsplateau dat over het water uitsteekt) en de Vagabond (een spelonk met een poel), zodat passagiers van de natuur kunnen genieten. Het schip kan ook particulier worden gehuurd.

De Rygeroy wordt maximaal tien uur per dag gebruikt en de operationele vereisten zijn divers: "De grootste uitdaging op de forensendienst van Kvitsoy zijn de open zee met forse golven, de harde wind en de lastige navigatie. Dus moeten de motor en de boot betrouwbaar", zegt Kristiansen. "Op de sightseeingtochten in de fjord is wendbaarheid erg belangrijk als we in de buurt van watervallen komen, wanneer we geiten vanaf de voorkant van de boot voeren, en wanneer we in de spelonk zijn of de positie te kiezen om het beste beeld van Preekstoel te krijgen."

Grotere reductie van emissies voor IMO Tier III
De IMO Tier III voorschriften worden in 2021 van kracht voor schepen op de Baltische Zee en de Noordzee. Ze vereisen een vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) met ongeveer 70 procent in vergelijking met de huidige IMO Tier II-niveaus. De IMO Tier III oplossing van Volvo Penta overtreft de voorgeschreven emissielimieten met een NOx-reductie tot 75 procent. In de SCR-eenheid worden de uitlaatgassen gemengd met UREA/DEF (Diesel Exhaust Fluid). De twee alternatieve uitlaatafvoeren zijn ontworpen volgens de maritieme standaarden en bieden klanten de keuze uit verschillende SCR-configuraties. In combinatie met de aparte UREA-injectorleiding maakt de oplossing flexibele en compacte installaties mogelijk. De DEF-tank heeft sensoren om het peil en de kwaliteit van het ureum te controleren. De tank kan ook eenvoudig worden aangesloten op de bulktank van het vaartuig en zo de actieradius vergroten. Voor Volvo Penta IPS zijn er ook specifieke voorzieningen, zoals de uitlaatbocht, die zorgt voor gemak bij installatie en bediening.

Andere pluspunten van de IMO Tier III oplossing van Volvo Penta:

  • Geoptimaliseerd voor een zwavelgehalte in brandstof tot 1000 ppm.
  • Keuzemogelijkheid tussen 32% of 40% urea.
  • SCR doet dienst als demper en vermindert het geluid tot 35 dBA. 
  • Robuuste vastgeschroefde flenzen van 6 inch.
  • Dubbele uitlaat van 6 inch.

De vereisten overtreffen
Rodne heeft zorg voor het milieu hoog in het vaandel staan en wilde graag meewerken aan de praktijktesten van de IPS1050 eenheden van de Volvo D13 motor met SCR voor IMO Tier III.

"We hebben al jaren uitstekende ervaringen en een goede relatie met Volvo Penta, en deze IMO Tier III eenheden vervangen de Volvo Penta motoren die we hiervoor hadden", zegt Kristiansen. "De nieuwe motoren overtreffen onze verwachtingen en het IPS-systeem is eenvoudig en gemakkelijk te installeren. Het neemt weinig ruimte in beslag en levert een goede wendbaarheid. De service van de Volvo Penta dealers in Stavanger en Bergen is prima en we kunnen Volvo Penta IMO Tier III eenheden installeren in onze andere schepen als die in de toekomst van nieuwe motoren moeten worden voorzien. Ook kunnen ze worden ingebouwd in nieuwe schepen."

De relatie tussen Rodne en Volvo Penta is voordelig voor beide partijen. "Voor ons is het nuttig dat we bedrijven hebben die onze motoren en aandrijvingspakketten in alle verschillende omstandigheden volledig kunnen testen", zegt Aniko Holm, manager voor maritieme praktijktests bij Volvo Penta. "We zien wat goed werkt en wat mogelijk moet worden aangepast. Met onze IMO Tier III oplossing hebben we een pakket dat krachtig en robuust is, maar ook de toekomstige vereisten voor emissiereducties kan overtreffen."

Download afbeelding met hoge resolutie>

Gerelateerd nieuws