Volvo Penta scheepsgeneratoren draaien al 20 jaar

Eind 2018 vierde Volvo Penta het 20-jarige jubileum van de scheepsgeneratoren. We kijken terug op een geweldige periode voor onze gensets.

1860x1050-VP-Marine-Gensets-20-Years-1

Volvo Penta produceert al 20 jaar scheepsgeneratoren. Momenteel variëren deze gensets in vermogen van 62 tot 477 kWe, maar ongeacht de grootte worden ze compleet geleverd. Volvo Penta is er trots op betrouwbare gensets te fabriceren die compact zijn, gemakkelijk in onderhoud en installatie, en bovendien weinig brandstof verbruiken en lage emissieniveaus hebben. De duurzaamheid van de gensets wordt benadrukt door hun draaiuren. Als je alle scheepsaggregaten van Volvo Penta zou nemen en hun draaiuren bij elkaar zou optellen, zouden ze bijna 20.000 jaar oud zijn, maar dat werden te veel kaarsjes op de taart. Hier enkele belangrijke mijlpalen om te vieren.

Groenland verwarmen
Het energiebedrijf Nukissiorfiit dat in handen is van de Groenlandse overheid en het meeste elektriciteit, water en warmte levert voor Groenland, kocht 50 Volvo motoren die zijn omgebouwd tot gensets. Deze gensets zijn verspreid over het hele land en voorzien de inwoners van de dorpen van elektriciteit om hun huizen te verlichten en verwarmen. Scheepsgeneratoren zijn de industriële norm op Groenland, en Volvo Penta aggregaten staan bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het laatste wat je wilt, is zonder verwarming te komen zitten in de barre winter. In deze afgelegen streken zijn generatoren soms de enige stroombron. Omdat de gensets van Volvo Penta lage emissiewaarden hebben, worden ze beschouwd als de juiste keuze voor het milieu van dit duurzaamheidsbewuste land, dat 70 procent van zijn elektriciteit genereert uit emissievrije waterkracht.

Færöer-eiland bespaart op brandstof
Reizen op de Færöer verloopt niet rechttoe rechtaan. Deze eilandengroep in de Noord-Atlantische Oceaan is met elkaar verbonden door een reeks verkeerstunnels, viaducten, bruggen en vooral veerboten. Toen het openbare vervoersbedrijf van de Færöer een van hun diesel-elektrische veerboten van nieuwe motoren moest voorzien, werd Volvo Penta ingeschakeld voor de levering van nieuwe gensets. In 2012 koos de operator na een grondig evaluatieproces voor het installeren van vijf Volvo Penta D16 MG-eenheden (1.500 tpm) op de veerboot Teistin. De veerboot van 45 meter legt tot 18 keer per dag het traject van 30 minuten af tussen Skopun en Gamlaraett. De veerboot vaart het hele jaar door, ook in de uitdagende wintermaanden, en kan tot 270 passagiers, 32 auto's en vracht vervoeren zoals vis. Er maken jaarlijks zo'n 210.000 forenzen en toeristen gebruik van. Sinds hun installatie zijn de nieuwe gensets circa 20.000 uur in bedrijf geweest zonder storing, en is het brandstofverbruik met 22 procent gedaald. Dit vormde het begin van een langdurige relatie. Sinds de nieuwe motoren van de Teistin heeft Volvo Penta meer motoren geleverd aan Strandfaraskip Landsins voor andere veerboten, en werken zij samen aan een nieuwbouwproject.

De Polarfront.

Een van de oudste gensets
Het meenemen van een onervaren bemanning aan boord van een vaartuig vereist specifieke risicobeoordelingen, maar twaalf toeristen meenemen op een 10-daagse reis door het Noordpoolgebied vereist de hoogste mate van voorbereiding. Dat doet de Polarfront, een voormalig meteorologisch poolschip. Eens was het het laatst overgebleven weerschip in de Noord-Atlantische Oceaan. Het schip is volledig gerenoveerd tot een comfortabel pooljacht voor vakantiegangers om de ongelooflijke fauna van Spitsbergen te verkennen. Het schip is befaamd om de genset die er al 107.000 draaiuren op heeft zitten. Als de genset non-stop had gedraaid, zou dat meer dan 12 jaar geduurd hebben. Dat bevestigt de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de gensets van Volvo Penta.

De TMD100.

Hybride heeft de toekomst
Scheepsgeneratoren werden veelal gebruikt als noodaggregaten en hulpmotoren, als back-up voor de elektriciteit aan boord. De motoren worden echter steeds vaker ingezet met diesel-elektrische aandrijving. Dit leidt tot slimmere ontwerpen en compacte machinekamers, een kleinere ecologische voetafdruk, en het belangrijkst van alles een stap in de richting van een hybride en elektrische aandrijving. Volvo Penta maakt deze overgang naar elektromobiliteit tot haar speerpunt. Gensets worden rechtstreeks gekoppeld aan diesel-elektrische systemen en seriële hybrides. Maar dat is nog niet alles, dus op naar de volgende 20 jaar.

Gerelateerd nieuws