Volvo Penta introduceert IMO Tier III-concept

Tijdens de internationale Nor-Shipping beurs en conferentie in Noorwegen is het nieuwe IMO Tier III-concept voor de maritieme sector gepresenteerd. Dit is ruim voordat de strengere voorschriften van kracht gaan in Europa.
1860x1050_D13_IMO-III-IPS

Volvo Penta introduceert een nieuwe motor met nabehandelingsconcept om te voldoen aan de komende IMO Tier III-normen. Hiermee wordt een wereldwijde oplossing beschikbaar voor commerciële maritieme operators. De oplossing is gebaseerd op eigen ervaring en op de expertise van de Volvo Group met geavanceerde SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction). Dit heeft geleid tot een systeem dat geschikt is voor zware maritieme toepassingen. Vanaf 2021 gelden nieuwe restricties voor emissies voor schepen die op de Oostzee en de Noordzee varen. Het voorschrift voor International Maritime Organization (IMO) Tier III vereist een reductie in de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van circa 70 procent, afhankelijk van de omvang van de motor, in vergelijking met de huidige IMO Tier II-niveaus.

“Ons nieuwe concept is ontworpen met functies en onderdelen die bestand zijn tegen de zwaarste maritieme omstandigheden”, zegt Johan Carlsson, Chief Technology Officer bij Volvo Penta. “Door het naleven van IMO Tier III voldoet Volvo Penta ook aan de internationale emissienormen met een wereldwijde oplossing.”

De oplossing van Volvo Penta voor IMO Tier III is geoptimaliseerd voor maritiem gebruik en werkt met de SCR-technologie voor het uitlaatgasnabehandelingssysteem.

“We hebben gekozen voor het gebruik van SCR omdat de motor efficiënt blijft werken met een optimaal brandstofverbruik en het juiste vermogensniveau”, zegt Thomas Lantz, Product Planning Manager voor commerciële maritieme toepassingen bij Volvo Penta. “SCR is de ideale oplossing voor maritieme klanten.”

De emissies regelen
De NOx Emission Control Area (NECA) voor de Oostzee en de Noordzee volgt de NOx-bepaling IMO voor de Noord-Amerikaanse en Caribische regio's. Deze is van toepassing op bijna alle motoren met een vermogen van meer dan 130 kW. Voor al deze gebieden geldt de SECA-norm (Sulfur Emission Control Areas) die een maximale zwavelinhoud van 1000 ppm toestaat in brandstof.

Volvo Penta brengt de IMO Tier III-oplossing in eerste instantie uit voor de 13-liter modellen omdat deze worden gebruikt voor een grote reeks maritieme toepassingen. De oplossing is leverbaar voor binnenboordmotoren en het Volvo Penta IPS systeem (Inboard Performance System) met een vermogen van 294-588 kW, hulpmotoren (van 294-441 kW) en generatoren (van 300-400 kW). De reductie van NOx gaat van de momenteel toegestane niveaus van 7,7 g/kWh naar beneden tot 2 g/kWh.

Geoptimaliseerd voor maritieme toepassingen
Volvo Penta’s IMO Tier III-oplossing gaat verder dan de voorgeschreven emissielimieten die een NOx-reductie tot 75 procent eisen. Het is een eenvoudig en robuust ontwerp met een SCR-oplossing die is aangepast en geoptimaliseerd voor maritieme klanten. In de SCR-eenheid worden de uitlaatgassen gemengd met UREA/DEF (Diesel Exhaust Fluid). Er is een afzonderlijke UREA-injectorleiding. De twee alternatieve uitlaatafvoeren zijn ontworpen conform maritiem gebruik en voor meer installatiegemak. Klanten kunnen kiezen uit verschillende SCR-configuraties. De DEF-tank kan voldoende UREA bevatten voor 3200 liter brandstof. Sensoren controleren het UREA-peil en de kwaliteit. Het systeem omvat ook een doseerpomp en een regeleenheid. Voor Volvo Penta IPS zijn er ook specifieke voorzieningen, zoals de uitlaatbocht, die zorgt voor gemak bij installatie en bediening.

Andere pluspunten van de IMO Tier III-oplossing van Volvo Penta:

  • Geoptimaliseerd voor een zwavelgehalte in brandstof tot 1000 ppm
  • Keuzemogelijkheid tussen 32% of 40% urea.
  • SCR doet dienst als demper en vermindert het geluid tot 35 dBA.
  • Robuuste vastgeschroefde flenzen van 6 inch.
  • Dubbele uitlaat van 6 inch.

De IMO Tier III-oplossing is een beproefd concept voor zware maritieme omstandigheden en wordt onderworpen aan 20.000 veldtesten voor de introductie in 2018. De motor is ontwikkeld om een hoge tegendruk te weerstaan en biedt tegelijkertijd een optimale efficiëntie en goede vaareigenschappen. De twee uitgangen van zes inch maken een flexibele en eenvoudige installatie mogelijk en de leidingen zijn ook vergroot tot zes inch. De motor heeft dezelfde afmetingen als de huidige modellen. Het uitlaatgasnabehandelingssysteem werkt zowel met Volvo Penta’s Electronic Vessel Control (EVC) als met Marine Commercial Control (MCC).

“We wilden een compacte oplossing die klanten gemakkelijk aan hun eigen vereisten kunnen aanpassen”, voegt Lantz toe. “We bieden één aanspreekpunt en operators hoeven geen afzonderlijke certificering aan te vragen. We leveren een oplossing met een eenvoudige installatie, een simpele bediening en gemakkelijk onderhoud.”

Eén stap verder gaan
Met de installatie van Volvo Penta IPS daalt het brandstofverbruik en de uitstoot van koolstofdioxide met maximaal 30 procent. Operators profiteren van een 40 procent grotere actieradius en een 20 procent hogere topsnelheid. Bovendien is de hele reeks met Volvo Penta motoren goedgekeurd voor het gebruik van de biobrandstof HVO (Hydro-treated Vegetable Oil) waardoor de uitstoot van koolstofdioxide en deeltjes met maximaal 90 procent afneemt in vergelijking met fossiele brandstoffen. De combinatie van het Volvo Penta IPS systeem voor IMO Tier III met het gebruik van HVO vormt opnieuw een stap vooruit in het kader van duurzaamheid.

Volvo Penta staat van 30 mei tot 2 juni op stand E03-29 van Nor-Shipping in Oslo..

Download afbeeldingen met hoge resolutie

IMO IIII SCR-eenheid

SCR-eenheid en tank

D13 IMO III IPS links

D13 IMO III genset

D13 IMO III binnenboord

D13 IMO III IPS rechts