BB Green, de elektrische veerboot voor woon-werkverkeer, is onderscheiden als beste elektrische en hybride aandrijfsysteem van het jaar

De BB Green, de elektrische veerboot voor woon-werkverkeer, van Green City Ferries is onderscheiden als ‘Electric and hybrid propulsion system of the year’ op de Electric & Hybrid Marine World Expo Conference 2017 in Nederland. BB Green is ’s werelds eerste, geheel elektrisch aangedreven Air Supported Vessel (ASV), dat werd gebouwd met de hulp van verschillende bedrijven, waaronder Volvo Penta dat de aandrijfeenheden leverde.
BB Green, de elektrische veerboot voor woon-werkverkeer, is onderscheiden als beste elektrische en hybride aandrijfsysteem van het jaar

Het vierjaarlijkse Electric & Hybrid Marine Awards vond plaats in Amsterdam waar een jury bestaande uit toonaangevende, internationale journalisten op maritiem gebied, deskundigen en academici uit de sector onderscheidingen uitreikten aan ’s werelds beste ingenieurs en innovatieve producten op het vlak van elektrische en hybride scheepsaandrijvingen.

De BB Green wordt gebruikt als een veerboot voor woon-werkverkeer met maximaal 99 passagiers op de binnenwateren rondom Stockholm. Het idee van het in Zweden gevestigde Green City Ferries is het produceren van snelle, stille en schone vaartuigen met een elektronische aandrijving voor milieuvriendelijk vervoer. Het bedrijf richt zich op het behoud van maritieme ecosystemen en het verbeteren van de luchtkwaliteit voor passagiers.

“BB Green is niet alleen de 'electric ferry of the year' maar vertegenwoordigt ook de toekomst. Naar mijn mening moeten we allemaal kijken hoe we het vervoer van de toekomst kunnen verbeteren”, zegt Hans Thornell, ceo van Green City Ferries.

Het ontwerp van ´s werelds eerste passagiersveerboot
, de 25-tons ASV, werd vervaardigd door Effect Ships International. De boot heeft een romp die rust op een kussen met lucht, afkomstig van een ventilator, waarmee de wrijving met 40 procent wordt verminderd in vergelijking met een conventioneel vaartuig. De dubbele inlaat en de enkelvoudige uitlaatcentrifugaalventilator zijn in de boeg van de BB Green geplaatst. Met de perslucht die deze produceert kan het vaartuig hogere snelheden halen en verbruikt het 40 procent minder brandstof dan traditionele aandrijfmethoden. Het is ’s werelds snelste ASV en het eerste, elektrische vaartuig van dit type dat wordt toegepast als passagiersveerboot. De BB Green heeft een topsnelheid van 30 knopen (56 km/u) en kan gedurende 30 minuten met hoge snelheid varen.

Een lithiumtitanaat-energieopslagsysteem van 200 kWh in het prototype drijft twee elektromotoren aan. Als de boot elke dag in bedrijf is, willen we een accu van 500 kW toepassen, die goed is voor een actieradius van 26 km. Het vaartuig kan binnen 20 minuten weer worden opgeladen. Het accusysteem is voorzien van een volledig redundante, multi-string en multi-pack configuratie waarmee de capaciteit gemakkelijk naar wens kan worden verhoogd of verlaagd. Daardoor kan deze opstelling worden aangepast aan elke toepassing op maritiem gebied. Bovendien wordt de accu aangesloten op een online cloud waarop de gegevens in de gaten worden gehouden, en waardoor een optimale werking wordt verkregen.

“Met dit accu-opslagsysteem bieden we een aanpasbare krachtbron zodat andere operators zien dat ze een vaartuig van ons krijgen dat is afgestemd op hun eigen behoeften. Het is een verticaal geïntegreerde systeemoplossing.”

De prestaties van de BB Green worden versterkt door twee aandrijfeenheden van Volvo Penta.

“We hebben gebruikgemaakt van de allernieuwste ontwerpen en technologie, en de aandrijfeenheden van Volvo Penta maken een belangrijk onderdeel uit van het ontwerp van de BB Green”, voegt Thornell eraan toe. “Ons vaartuig biedt een vooruitstrevende optie voor forenzen over het water, met een hoge snelheid en zonder uitstoot.”

Dit project is toonaangevend voor de toekomst van het transport
. Volvo Penta kreeg tijdens het BB Green-project de kans om de levensvatbaarheid van volledig elektrische aandrijflijnen te testen. Het bedrijf leverde de allernieuwste technologie voor aandrijfeenheden en het EVC-systeem (Electronic Vessel Control) ter ondersteuning van het prototypevaartuig. De aandrijfeenheden en het EVC-systeem zijn verbonden met de elektromotoren en leveren zowel prestatiegegevens als praktische kennis over de inzet van de geheel elektrische passagiersveerboot.

“We worden gestimuleerd door de erkenning die de BB Green ontving”, zegt Johan Wästeräng, hoofd van Volvo Penta’s maritieme productmanagement. “We willen kunnen beoordelen wat de voordelen voor de klant zijn van bestaande en toekomstige technologieën. Daarom vinden we het waardevol om deel te nemen aan projecten zoals BB Green.”

Hij voegt eraan toe: “We zien hybridetechnologie als een stap vooruit voor de maritieme sector, en we zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren waarin we nieuwe, innovatieve oplossingen kunnen leveren. Deelname aan een project dat internationale erkenning krijgt, is onze investering in de toekomst van transport.”

 

Download afbeelding met hoge resolutie