Getest op perfectie

Volvo Penta voert al sinds 2010 praktijktesten met motoren uit op een locatie voor betonproductie in het Zweedse Uppsala. De nieuwe Stage V D13 motor bespaart steenbrekerij Dalby Maskin 15 liter brandstof per uur terwijl de onderhoudsintervallen van 250 naar 1.000 uur zijn gegaan.

Op een zeer koude ochtend in het Zweedse Uppsala start machineoperator Jesper Sundström de crusher op de locatie van Dalby Maskin. Ondanks dat het ver onder nul is, komt de crusher snorrend tot leven, klaar om weer een dag lang enorme keien te vermalen tot gegranuleerd erts.

De crusher wordt aangedreven door een Volvo Penta D13 Stage V motor.

"De bedrijfszekerheid van de Volvo Penta motor is ongelofelijk", zegt Jesper. "Ik heb nog nooit problemen gehad met het opstarten, zelfs niet bij min 25. Het werkt gewoon."

Volvo Penta test zijn motoren al sinds 2010 bij de steenbrekerij Dalby Maskin. De Stage V motoren zijn uiterst veelbelovend gebleken en bieden een brandstofbesparing tot 5% (vergeleken met Stage IV). Hierdoor daalt niet alleen de CO2 -uitstoot, maar zijn ook de totale eigendomskosten lager. Daarmee kunnen we opnieuw een stap zetten naar een succesvolle, duurzame onderneming.

"Na de overstap naar deze motor is het brandstofverbruik met 15 liter per uur afgenomen", voegt Jesper toe. "Voorheen hadden we een onderhoudsinterval van 250 uur, maar nu is het interval voor olieverversing 1.000 uur. En dankzij lagere motortoerentallen en een kleinere cilinderinhoud hoeven we het luchtfilter niet zo vaak te vervangen. Dat bespaart ons zowel tijd als geld.”

Beproefde en geteste oplossing
Door motoren onder realistische omstandigheden te testen zorgt Volvo Penta ervoor dat de producten voldoen aan de gestelde eisen voor bedrijfszekerheid, duurzaamheid, prestaties of andere parameters. Volvo Penta test motoren in allerlei extreme omgevingen om ongeacht de toepassing optimale prestaties te garanderen: op grote hoogte, onder de grond, in een heet of een koud klimaat.

"Het testen van onze motoren hier bij Dalby is ideaal vanwege het stoffige terrein en de ruige omstandigheden", zegt Tony Funkenberg, field test engineer bij Volvo Penta. "Het werk is zwaar en veeleisend, met veel trillingen en de motoren draaien een groot aantal uren per dag."

Volgens Funkenberg is het in de praktijk testen van motoren een win-winsituatie voor zowel Volvo Penta als de klant.

"We krijgen meteen feedback over hoe de motoren presteren en de klant ontvangt ter plekke continue optimalisatie. Alle gegevens uit de praktijktests worden vastgelegd en geïmplementeerd in toekomstige ontwerpen", zegt hij.

     

Gerelateerd nieuws

Five Volvo Penta films on Stage V engines

Highlighting the benefits of the improvements in its Stage V engine range for off-road applications, Volvo Penta has launched a new film series. It shows how the company understands the specific customer needs, and then optimises the engine ...

De Volvo Penta motor is uitstekend geschikt voor de zware omstandigheden bij het oogsten in India

"Het is hier heet en stoffig, en we vervoeren zeer zware vrachten. Dit is seizoensgebonden werk, dus we hebben een motor nodig die onder extreme omstandigheden snel en intensief presteert." Machine-operator Kishor Nagese zit achter het ...

Volvo Penta: Het hart dat altijd blijft kloppen

De motoren van Volvo Penta worden over de hele wereld in de landbouw gebruikt. In Australië gebruiken boeren de betrouwbare en zuinige motoren om de irrigatie te optimaliseren.

...