Vermogen tot verbrijzelen

"Het is echt een indrukwekkende machine, waarvoor een even indrukwekkende motor nodig is. Deze heeft precies het juiste vermogen om de zware, repetitieve belasting aan te kunnen. Zoals je mag verwachten."

De krachtig McCloskey-machine vermaalt gigantische keien tot gruis.

Gary Mooney geniet van de efficiëntie van de combinatie van de J50-crusher en de D13 motor.

Gary Mooney staat aan de knoppen van de kaakbreker van McCloskey. Tegen de stoffige achtergrond van de steengroeve Ballycastle in Noord-Ierland komt deze machtige machine nog meer keien verzamelen, die zojuist met een explosie zijn losgemaakt uit de steengroeve. De combinatie met een Volvo Penta D13 motor geeft een vermogen en prestaties die bij uitstek geschikt zijn voor extreme omstandigheden.

Na de eerste explosie worden de keien van de steengroeve door de breker gevoerd. De keien worden vervolgens van een zeef getild om er steenslag van te maken. Dit wordt uit de steengroeve getransporteerd en in de bouw gebruikt voor beton, asfalt en andere doeleinden.

Wanneer de McCloskey-kaakbreker niet volop bezig is in de steengroeve van Ballycastle, wordt die ook ingezet bij recyclingtoepassingen.

Volgens Neill Suitor, Engineering Director bij McCloskey International, onderscheiden de motoren van Volvo Penta zich door hun koppel. "De motoren beschikken over geweldige koppelcurves, die een groot verschil uitmaken voor het functioneren van onze machines. Ze hebben het vermogen de machine draaiende te houden onder de zware omstandigheden waarin ze werken."

De McCloskey J50-crusher in de vertrouwde omgeving van Ballycastle Quarry.

De McCloskey J50-crusher in de vertrouwde omgeving van Ballycastle Quarry.

 

Voor een recente opdracht in Arklow, County Wicklow waren extra pk's van Volvo Penta een vereiste, legt Neill uit. "De kaakbreker werd oorspronkelijk gebouwd met een D11 motor van 360 pk. Maar de rotsen in Arklow zijn erg hard. Daarom werd de motor opgeschroefd naar de huidige D13 van 510 pk en werd de hydraulische aandrijving opgewaardeerd om nog 100 pk extra naar de breker over te brengen. De productiviteit is aanzienlijk toegenomen en het brandstofverbruik is zelfs verminderd."

De relatie tussen Volvo Penta en McCloskey International bestaat al enkele jaren, en McCloskey maakt gebruik van vijf verschillende vermogensklassen van Volvo Penta-motoren in hun groep met kaakbrekers. Neill geeft uitleg over de redenen achter het positieve partnerschap. "Volvo Penta werkt met ons samen en begeleidt ons bij het vinden van de beste oplossing, met ondersteuning vanaf het eerste ontwerpproces tot en met aftersales en back-up. We plannen samen vooruit."

Machine-operator Gary Mooney is zeer te spreken over de prestaties van de kaakbreker en werkt graag met de motor. "Het maakt het leven gewoon een stuk eenvoudiger. We staan steeds onder druk om te presteren, dus als we weten dat we meteen over het juiste vermogen beschikken, is dat voor ons operators een prettig idee."

/content/dam/volvo/volvo-penta/master/brand/Home/News/1860x1050-MJ-Ireland-3.jpg

McCloskey International

Opgericht: 1985

Hoofdkantoor: Ontario, Canada

Aantal werknemers: 800

Bedrijf: Onafhankelijke fabrikant van mobiele brekers, trilzeven, trommelzeefmachines, stapelaars en wasapparatuur

Bedrijfstakken: Aggregaten, mijnbouw, bouw en sloop, infrastructuur en wegenbouw, grondverzet, afvalbeheer en recycling.

Gerelateerd nieuws