Soilmec kiest voor Stage V met Volvo Penta

De Italiaanse specialist in grondtechniek Soilmec was zeer tevreden over eerdere motoren van Volvo Penta en installeert nu de nieuwe 13-liter Stage V-oplossing in de SR-75-heimachine.
1860x1050-Soilmec-SR-75

Na eerdere succesvolle resultaten van de Volvo Penta EU Stage IIIA- en Stage IV-motoren in de SR-75 heimachine, heeft Soilmec nu gekozen voor de D13 Stage V-oplossing van het Zweedse bedrijf. Deze verandering loopt vooruit op de nieuwe emissienormen die in 2019 van kracht worden.

"De motoren van Volvo Penta zijn compact en veelzijdig en bieden een hoog vermogen met een laag brandstofverbruik", zegt Alessandro Ditillo, productlijnmanager bij Soilmec van boorinstallaties voor grote diameters. "We ontdekten dat hun Stage IIIA- en Stage IV-motoren het grote voordeel hebben dat ze dezelfde mechanische configuratie gebruiken en één interface op het elektrische paneel. Niet alleen was de doorlooptijd aanzienlijk korter, maar ook verliep de productie bij Soilmec probleemloos en konden we de machine eenvoudig naar de gewenste eindbestemming van de klant sturen."

Hij voegt eraan toe: "We hebben geweldige feedback gehad op de SR-75 met Volvo Penta motoren, vanwege de goede naam van het merk en omdat het bekend staat om zijn uitstekende en wereldwijde aftersales service. Dit zijn allemaal redenen waarom we de Stage V-motoroplossing van Volvo Penta hebben gekozen voor de toekomst van de SR-75."

Positieve relatie
Soilmec is gevestigd in Cesena in het oosten van Italië. Het bedrijf is in 1969 opgericht en levert apparatuur aan klanten over de hele wereld. Het moederbedrijf Trevi Group heeft engineeringwerkzaamheden uitgevoerd aan grote projecten zoals Ground Zero in New York, met behulp van de machines van Soilmec.

De SR-75 is een geavanceerde, door te klant te monteren, hydraulische boorinstallatie die is ontworpen voor het maken van boorgaten voor funderingspalen, voor zowel residentiële als commerciële gebouwen. De machine kan gaten met verschillende diameters en diepten creëren, waaronder voor palen met een boorput en een aandrijving door een roterende kop of boorbuisoscillator, of boorpalen zonder boorput die worden gestabiliseerd door boorvloeistof of die droog blijven staan.

De belangrijkste markten zijn Europa en het Midden-Oosten. De 70-tons eenheid maakt deel uit van de reeks heimachines van Soilmec die variëren van 30-170 ton. De reeks kan gaten boren met een diameter tussen 300-3500 mm en een diepte tot 140 meter.

"Onze ervaring met Volvo Penta is geweldig", zegt Ditillo. "Van de eerste fase van het onderzoek tot de toepassing van de motor op de SR-75, de inbedrijfstelling en de aftersales waren de technici van Volvo Penta steeds volledig beschikbaar. Ze zijn proactief geweest bij het oplossen van problemen en daarom is de relatie echt heel positief."

Strategie voor de toekomst met Stage V
De D13 Stage V-motoroplossing van Volvo Penta maakt deel uit van het volledige assortiment modellen van D5 tot D16, die een vermogen leveren van 105 tot 565 kW (143-770 pk). De compacte Stage V-motoren van Volvo Penta zijn uitgerust met onderdelen en elektrische interfaces die compatibel zijn met motoren uit eerdere emissieregelingen. Ze zijn ontworpen om maximaal vermogen en koppel te leveren bij lage toerentallen. Dit resulteert in geoptimaliseerde prestaties, waaronder een soepele werking, een laag geluidsniveau, brandstofefficiëntie van wereldklasse en een lagere uitlaatgastemperatuur.

De Stage V-motoren en het uitlaatgasnabehandelingssysteem (EATS) zijn ontworpen om samen te werken voor maximale, passieve regeneratie tijdens normaal bedrijf. Er is geen regeneratie bij hoge temperatuur, omdat zwavelregeneratie in de SCR-katalysator niet vereist is. Er is alleen roetregeneratie nodig om de DPF voor de D5 tot D13 modellen te reinigen. Voor de D16 eenheid is DPF niet vereist. Er is geen extra brandstofinspuiting nodig voor de regeneratie van zwavel. Dit leidt tot een hogere brandstofefficiëntie en grotere inzetbaarheid voor operators.

"Soilmec is een relatief nieuwe klant voor ons, maar we hebben snel een goede relatie opgebouwd", zegt Renato Deda, verkoopmanager bij Volvo Penta. "We hebben samengewerkt tijdens het ontwikkelingsproces van de SR-75 en het is geweldig om te weten dat de uitstekende respons op onze motoren in hun machines ertoe heeft geleid dat ze onze 13-liter Stage V-oplossing voor de toekomst hebben gekozen."

Volvo Penta zal aanwezig zijn op het Pre-Intermat media-netwerkevenement in Parijs van 18-19 januari en op de Intermat-beurs, van 23-28 april.

Download afbeelding met hoge resolutie>