Volvo Penta onthult Stage V-concept: geoptimaliseerd voor de toekomst

Volvo Penta onthult Stage V-concept op de CONEXPO/CON-AGG in Las Vegas van 7-11 maart. Zoals bij de vorige emissiestappen omvat de Stage V-reeks alle vijf motoren: D5, D8, D11, D13 en D16. Deze leveren hetzelfde vermogensbereik van 105 tot 565 kW (143-770 pk) als Volvo Penta’s bestaande aanbod voor industriële, off-road toepassingen. Een D11- motor en het perfect erop afgestemde EATS (uitlaatgasnabehandelingssysteem) worden gedemonstreerd op Volvo’s Stage V-platform.
1860x1050-EATS-engine

De Stage V-voorschriften gaan in januari 2019 van kracht in Europa, waarbij nieuwe emissiebeperkingen gaan gelden voor dieselmotoren en motoren met bougie-ontsteking die worden toegepast in diverse industriële toepassingen. De omvang van de voorschriften is verbreed, omdat voor het eerst motoren onder 19 kW en boven 560 kW worden opgenomen in de wetgeving. De Stage IV-voorschriften richten zich op het beperken van de totale massa aan deeltjesuitstoot. Stage V is ook van invloed op het aantal deeltjes dat wordt uitgestoten.

Vermogensoplossing die is ontworpen en geoptimaliseerd voor de klant
Volvo Penta’s nieuwe Stage V-platform is geoptimaliseerd om te voldoen aan de nieuwste emissienormen, evenals aan de toekomstige eisen van de klant. Volvo Penta profiteert van beproefde en ontwikkelde concepten die al bestaan binnen de Volvo Group en heeft goed geluisterd naar de wensen van klanten.

“Met onze Stage V-reeks richten we ons op het leveren van een ideale oplossing voor de daadwerkelijke omgeving van de klant: een kant-en-klare oplossing die onze klanten toonaangevend maakt op hun specifieke markten en segmenten,” zegt Johan Carlsson, hoofd technologie voor Volvo Penta.

De nieuwe Stage V-reeks zorgt voor gemeenschappelijke installatiestappen voor de verschillende emissieniveaus. Het motorprogramma wordt hiermee consistent, van Stage II tot en met Stage V, wat zeer gunstig is voor OEM's.

“We bieden compatibiliteit met eerdere emissiewetgeving door toepassing van dezelfde hardware-opstelling en hergebruik van de elektrische structuur zodat we consistentie krijgen over de verschillende emissiestadia,” aldus Carlsson. “Dit betekent dat onze klanten oplossingen kunnen integreren met diverse emissiestadia.

“Met onze Stage V-oplossing gaan we door met het cultiveren van de succesvolle ontwerpvisie die we toepasten op onze huidige Stage IV/Tier 4 Final-reeks, waarbij we ons vooral richtten op maximale uptime, verminderd brandstofverbruik en eenvoud in installatie, werking en onderhoud.”

Een compleet systeem met een reeks voordelen
Volvo Penta biedt een compleet systeem, waarbij de motor en EATS harmonieus samenwerken. Ontworpen voor gemoedsrust. Door de hoge efficiëntie in de EATS kon Volvo Penta de complexiteit van de motor verminderen. Het eindresultaat is dat de technologie voor de hele Stage V-reeks is geoptimaliseerd voor maximale betrouwbaarheid en uptime.

Voor Stage V is de motor voorzien van een turbo met vaste configuratie, die bijdraagt aan de verminderde complexiteit, gunstiger brandstofverbruik en verhoogde efficiëntie. Een common-rail inspuitsysteem produceert minder lawaai en geeft een lager brandstofverbruik.

Volvo Penta heeft gekozen om gebruik te maken van een niet-gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR), die een effectief warmtebeheer van de motor oplevert. Met een elektronische uitlaatgastegendrukregelaar (EPG) en inlaatgasklep kan het systeem functioneren zonder dat er brandstof in de uitlaatstroom hoeft te worden gespoten om de temperatuur te verhogen. Met deze aanpak heeft het uitlaatgas een optimale temperatuur wanneer dit door het EATS gaat. Geringe warmte-uitstoot van het complete systeem betekent dat er minder koeling is vereist. Deze krachtige combinatie leidt tot verhoogde efficiëntie en uptime voor de operator.

Regeneratiestrategie voor gebruiksvriendelijkheid
Volvo Penta's Stage V-motor en EATS zijn ontworpen om gezamenlijk maximale passieve regeneratie te verkrijgen tijdens normaal bedrijf. Indien nodig verhogen de op de motor gemonteerde warmtebeheerapparaten automatisch de uitlaatgastemperatuur. De uiterst efficiënte SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) maakt het gebruik van een motor met geringe complexiteit en robuust ontwerp mogelijk. Bovendien zorgt het motorconcept ervoor dat het voor het EATS gemakkelijk is een gunstige temperatuur aan te houden gedurende normaal bedrijf.

Met de aanpak van Volvo Penta voor Stage V is er geen hoge temperatuurregeneratie omdat er geen zwavelregeneratie in de SCR-katalysator is vereist. Er vindt alleen roetregeneratie plaats om het dieseldeeltjesfilter (DPF) te reinigen.

Introductie van de EU Stage V D11-motor – geoptimaliseerd voor prestaties
De nieuwe EU Stage V D11 TAD1180-1182VE is een krachtige, betrouwbare en efficiënte zescilindermotor. Te zien op de CONEXPO/CON-AGG. Het vermogen van de D11 varieert van 235-285 kW (320-388 pk) voor het leveren van maximaal vermogen en koppel bij lage toeren. Dit resulteert in optimale prestaties met een soepele werking, minder geluid en een optimale brandstofefficiency. De D11 is uitgerust met alle belangrijke kenmerken van het Volvo Penta Stage V-concept, zoals een common-rail inspuitsysteem, ongekoelde EGR, EPG en inlaatgasklep.

Een perfect afgestemd nabehandelingssysteem
Volvo Penta biedt een flexibele EATS, wat zorgt voor eenvoudige installatie, bediening en onderhoud. Een modulaire benadering zorgt ervoor dat EATS kan worden geïnstalleerd in tal van configuraties en posities.

Het EATS bevat de volgende componenten:

  • DOC (dieseloxidatiekatalysator)
  • DPF (dieseldeeltjesfilter)
  • DEF/AdBlue®-inspuiting
  • SCR (selectieve katalytische reductie)
  • ASC (ammoniakslipkatalysator)

“We zijn er trots op dat we nu de technologie kunnen laten zien achter onze concurrerende Stage V-reeks,” zegt Giorgio Paris, hoofd van Volvo Penta’s industriële segment. “Volgens mij hebben we een toonaangevend aanbod met onze strategie voor passieve regeneratie, en door ons complete systeem dat verminderde motorcomplexiteit oplevert en een uiterst efficiënt uitlaatgasnabehandelingssysteem. Uiteindelijk vertaalt deze benadering zich in meer uptime voor onze klanten die centraal stonden bij het ontwerpen.”

Volvo Penta is te vinden op stand N10036 op de CONEXPO/CON-AGG, van 7-11 maart.

Voor meer informatie over de Volvo Penta Stage V-oplossing gaat u naar http://www.volvopenta.com

Download afbeeldingen met hoge resolutie:

Alleen motor >

Motor met EATS >

EATS >