Volvo Penta breidt de Stage V reeks uit -met meer vermogen met de nieuwste D11-motor

Volvo Penta kondigt meer vermogen aan voor de nieuwste 11 liter dieselmotor. Van 285 kW naar 315 kW, zodat nog meer gebruikstoepassingen kunnen bieden aan de klanten. De motor zal worden getoond op de TOC Europe, Material Handling Conference, in Amsterdam van 27 tot 29 juni.
Volvo Penta breidt de Stage V reeks uit -met meer vermogen met de nieuwste D11-motor

De D11- motor is eerder dit jaar uitgebracht als onderdeel van de Stage V-oplossing van Volvo Penta. Dankzij uitgebreide testen is het nieuwe hogere vermogen garandeert. Met de hogere vermogensinstellingen kan deze motor worden gebruikt voor bredere oplossingen in materiaalverwerking en andere industriële apparatuur. De motor heeft nu een vermogen van 235 tot 315 kW. Daarnaast wordt de motor aangevuld door het overeenkomende uitlaatnabehandelingssysteem (EATS, exhaust aftertreatement system) dat voldoet aan de toekomstige emissieregelgeving van EU Stage V.

"We hebben er hard aan gewerkt een hoger vermogen te garanderen vergeleken met de huidige D11 -motor", zegt Johan Carlsson, Chief Technology Officer bij Volvo Penta. "Dit biedt meer waarde aan klanten in elk segment waarin we werkzaam zijn, waaronder materiaalverwerking. Dit is een belangrijk segment voor ons en ik ben verheugd dat we klanten kunnen helpen onze motoren voor meer apparatuur te gebruiken zodat ze aan hun doelstellingen kunnen voldoen."

De beste oplossing
De nieuwe D11 is onderdeel van de reeks dieselmotoren voor off-road en is geschikt voor verschillende toepassingen in materiaalverwerking, zoals containerlifts, reachstacker kranen, terminaltractoren en zware vorkheftrucks.

"Onze internationale klanten voor materiaalverwerking hebben jarenlang onze Stage IV/Tier 4 Final-motoren gebruikt", zegt Carlsson. "Samen met onze klanten helpen wij de totale bedrijfskosten tot een minimum te beperken om verhoogde productiviteit en bedrijfstijd te verzekeren. Uitstekende brandstofefficiëntie in onze motoren is zeer belangrijk voor ons omdat dit bijdraagt aan de lage totale bedrijfskosten van OEM-machines. Een andere belangrijke factor voor het opbouwen van goede relaties met fabrikanten en klanten is aftermarketondersteuning." Daar voegt hij aan toe: "Een van onze klanten, Kalmar, heeft een nieuw wereldrecord behaald voor reachstacking. Met hun Super Gloria-machine hebben ze 103 ton getild met behulp van een van onze Stage IV-motoren van 11 liter. Onze klanten gelokaliseerd in Europa, kijken nu natuurlijk uit naar de toekomst: Stage V. En wij kunnen hen de beste oplossingen bieden."

De EU emissieregelgeving van Stage V gaat in 2019 van kracht. Hiervoor is een vermindering in het aantal deeltjes die worden uitgestoten vereist. Daarnaast moet de algemene deeltjesmassa worden geminimaliseerd ten opzichte van eerdere emissiefasen.

Geoptimaliseerd voor de toekomst
De Stage V-oplossing van Volvo Penta is geoptimaliseerd voor de toekomst. De krachtige en robuuste motor van 11 liter is uitgerust met een turbo met vaste configuratie, wat bijdraagt aan minder complexiteit. De motor bereikt een uitstekende brandstofbesparing dankzij de efficiënte inspuiting via common-rail. Bij een laag toerental zijn het maximale vermogen en koppel beschikbaar. En daarbij biedt deze motor een laag geluidsniveau.

De luchtinlaatklep, samen met de niet-gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en de elektronische uitlaatgastegendrukregelaar (EPG) leveren een uiterst effectief warmtebeheer van de motor. Hierdoor kan het systeem functioneren zonder dat er brandstof in de uitlaatstroom hoeft te worden gespoten om de temperatuur te verhogen, aangezien het uitlaatgas een optimale temperatuur heeft, wanneer dit door het EATS stroomt. Geringe warmte-uitstoot van het complete systeem betekent dat er minder koeling is vereist. Hierdoor worden het brandstofverbruik en de grootte van de installatie verder verminderd.

"Met onze strategie voor Stage V hebben we geen 7e brandstofinjector, omdat er geen behoefte is aan vernieuwde sulfur op hoge temperatuur in de SCR-katalysator; alleen roet vermindering is nodig om het DPF te reinigen", vertelt Carlsson. "Met zowel de motor als het EATS hebben we een betrouwbare en duurzame oplossing gemaakt die meer brandstofbesparing oplevert, zelfs in de meest veeleisende toepassingen, en maximale bedrijfstijd verzekert voor de bediener van de machine. Daarnaast kunnen we met ons uitgebreide netwerk servicedealers snel hulp bieden, zodat onze klanten ervan verzekerd kunnen zijn dat we altijd in de buurt zijn om hen te ondersteunen."

Volvo Penta stelt de D11-motor tentoon op de TOC Europe in Amsterdam van 27 tot 29 juni, in stand F84.

Download afbeelding met hoge resolutie