Verlaging van brandstofverbruik met 40% voor Gloria

Containerverwerking zal nooit meer hetzelfde zijn. In samenwerking met deskundigen van Volvo Penta en Dana Rexworth heeft OEM Kalmar een reachstacker ontwikkeld met een nieuwe aandrijflijn die met recht een nieuwe norm stelt voor havens over de hele wereld.
1860x1050-story-kalmar

Een reachstacker is de speciale truck die containers in havens vervoert, stapelt, laadt en lost. Kalmar’s nieuwste Gloria Reachstacker heeft een capaciteit van 45 ton. De omvang van de lading is ontzagwekkend. En in een hoog, uiterst efficiënt werktempo worden de truck, de motor en de transmissie dag en nacht zwaar belast.

Volvo Penta en Kalmar werkten samen met Dana Rexroth Transmission Systems om de efficiency van de nieuwe Gloria op te schroeven. Het resultaat is een geheel nieuwe aandrijflijn die het brandstofverbruik met wel 40% kan verminderen en de geluidsniveaus met zes decibel verlaagt.

Door de slimmere software en efficiëntere transmissie met een combinatie van hydrostatische en mechanische aandrijvingen kon de motoromvang worden verkleind. Volvo Penta ontwierp een D8 die speciaal is afgestemd op de behoeften van Gloria, in plaats van gebruik te maken van de Volvo Penta 11-litermotor. Met een kleinere motor werd het brandstofverbruik verder verminderd.

"De focus ligt op het bouwen van een compleet systeem met componenten die harmonieus samenwerken voor maximale efficiency," zegt Stefan Johansson, directeur verkoop en marketing bij Kalmar Reachstackers. "Volvo Penta is een grote naam in motoren en een gewaardeerde en betrouwbare partner."