Klaar voor de elektrische transformatie

Dankzij de vooruitgang in elektromobiliteitstechnologie en de verbeterde batterijcapaciteit zullen de industriële en maritieme segmenten spoedig een transitie naar elektrificatie doormaken. In nauwe samenwerking met klanten en voortbouwend op de beproefde technologie van de Volvo Group kan Volvo Penta aantrekkelijke oplossingen aanbieden.
Klaar voor de elektrische transformatie

Niklas Thulin, Director Electromobility bij Volvo Penta.

Het klantenbestand van Volvo Penta omvat een groot aantal verschillende segmenten: van industriële toepassingen zoals mijnbouw en materiaalverwerking, tot commerciële en recreatieve maritieme toepassingen. Toch is er overal een duidelijke trend zichtbaar. Er is een groeiende behoefte aan schone, stille en zuinige aandrijflijnen.

Het omslagpunt komt snel dichterbij
"De eigendomskosten naderen het punt waarop het voordeliger is om een ​​elektrische toepassing te gebruiken in plaats van een dieselmotor. Vanaf dat moment zal de markt echt gaan groeien", zegt Niklas Thulin, Director Electromobility bij Volvo Penta. Industriële toepassingen zoals materiaalverwerking zijn veelbelovend vanwege het hoge machinegebruik. Elektrificatie wordt echter ook economisch steeds haalbaarder voor commerciële maritieme toepassingen. Daarbij gaat het vooral om schepen die korte afstanden afleggen in omgevingen met een emissieregelgeving. In het maritieme recreatiesegment resulteren aandrijflijnen zonder emissies en met weinig geluid en trillingen in een verbeterde vaarbeleving.

Een bewezen technologieplatform
Tussen de verschillende toepassingen wordt veel samengewerkt en nieuwe oplossingen worden parallel ontwikkeld. Volvo Penta profiteert ook van het beproefde elektromobiliteitsplatform van de Volvo Group dat al succesvol is geïndustrialiseerd voor bussen, zware vrachtwagens en bouwmachines. De nieuwe ultramoderne elektromobiliteitswerkplaats van Volvo Penta bevindt zich dan ook niet ver van de vestiging van het 120 medewerkers tellende elektromobiliteitsteam van de Volvo Group.

"Onze strategie is om te beginnen met zoveel mogelijk hergebruik van het elektromobiliteitsplatform van de Volvo Group. Het lijkt erop dat het een groot deel van de behoeften van onze klanten zal dekken", legt Niklas Thulin uit. "De Volvo Group heeft veel geïnvesteerd in het bouwen van deze componenten en besturingssystemen. Als het past, zullen we ze hergebruiken. Voor unieke toepassingen zullen we uiteindelijk extra componenten ontwikkelen om aan de wensen van onze klanten te voldoen."

Accutechnologie staat centraal in de ontwikkeling
Zoals steeds bij elektromobiliteit zijn accucapaciteit en oplaadtijden cruciale factoren en uitdagingen voor de voortgang. De afgelopen tien jaar zijn de kosten van lithium-ionbatterijen drastisch gedaald, waardoor de verspreiding van nieuwe technologieën mogelijk is, zoals smartphones, drones en elektrische fietsen. Er zijn echter verdere verbeteringen nodig voordat Volvo Penta een volledige overgang naar elektrificatie kan maken. Kortere en snellere laadtijden, en een betere toegankelijkheid van de laadinfrastructuur maken het gebruik van kleinere batterijen mogelijk. Daardoor zullen de kosten verder dalen.

"Dit is cruciaal," zegt Niklas Thulin. "Hoe lager de kosten van batterijen, hoe sneller de overgang. In dit tempo zal elektrificatie de komende jaren echt van de grond komen. Dus 2021 is een goed moment om met een kant-en-klare oplossing op de markt te komen."

Samenwerking met klanten is een vereiste
De oplaadfrequentie en de gebruikte methode zijn ook een belangrijke parameter vanuit het perspectief van de klant. Dit bepaalt of een oplossing praktisch is of niet. Dit is een van de redenen waarom samenwerking een essentieel onderdeel is van het productontwikkelingsproces. Het gaat daarbij niet alleen om klanten, maar ook om operators en OEM's die machines of schepen bouwen. Er wordt een ​​aantal proefprojecten met geselecteerde klanten uitgevoerd. "Het is belangrijk om inzicht te krijgen waarom klanten, operators en eindgebruikers profiteren van elektrificatie, waar ze de oplossingen gaan gebruiken en hoe vaak ze kunnen opladen," zegt Thulin. "Als we de tijd nemen om alle details te begrijpen, kunnen we een systeem voorstellen. Wat de toepassing ook is, het zal geen standaardoplossing zijn. We moeten het samen met de klant ontwikkelen."

Een nieuw tijdperk
De transitie naar elektrificatie kan ook nieuwe mogelijkheden openen voor het aanpassen van individuele machines en vaartuigen, afhankelijk van het gebruik. "Bij een nuluitstoot vervallen bepaalde hindernissen bij het wijzigen van de aandrijflijninstellingen", voegt Thulin toe. "Bij het certificeren van een motor gaat het om een bepaalde gegevensset die alleen volgens de certificering kan worden verkocht en gebruikt. Maar wanneer er geen emissies zijn, kunnen de aandrijflijnparameters worden aangepast voor het specifieke gebruik, dat in de loop van de tijd ook kan veranderen. Dit creëert meer technische mogelijkheden voor aanpassingen of uiteindelijk zelfs voor zelflerende aandrijflijnen."

Gerelateerd nieuws