Voortgang van elektromobiliteit

In het kader van het streven naar elektrificatie heeft Volvo Penta jonge professionals van de Volvo Group ingeschakeld om een bedrijfsmodel te presenteren voor elektrische haventerminaltrekkers. Het team dat is verspreid over locaties in Zweden, Frankrijk, België, Polen, Japan en de VS, heeft de beschikking over het technologieplatform van de Volvo Group en heeft toegang tot de complete internationale expertise van de organisatie.
1860x1050-vgigp

In lijn met de belofte van Volvo Penta om voor 2021 elektrische vermogensoplossingen te bieden, richtte het VGIGP-team (Volvo Group International Graduate Program) zich op kwesties als milieuvriendelijkheid en voordelen voor de klant.

"Er is een groeiende belangstelling van klanten voor elektrificatie en de vraag naar schone, stille en zuinige aandrijflijnen neemt toe", zegt Niklas Thulin, directeur elektromobiliteit van Volvo Penta. "Volvo Penta moet kiezen welke marktgebieden het meest geschikt zijn voor onze visie van elektrische aandrijflijnen. Dit vormde een ideale gelegenheid om de onderzoeksgegevens en aannames van het VGIGP-team te benutten en ideeën te presenteren die in de toekomst concrete plannen kunnen opleveren met betrekking tot terminaltrekkers."

Belangrijke factoren voor elektrificatie
Het team onderzocht drie belangrijke factoren waarmee klanten rekening houden: totale eigendomskosten van een geëlektrificeerd wagenpark in vergelijking met motoren op diesel; differentiatie-analyse van energieprijzen, accukosten en laadschema's; en hoe elektrificatie meer waarde oplevert voor goederenverwerking.

In de casestudy werden terminaltrekkers uit de haven van Göteborg gebruikt. Op basis van aanvullende modellen werden voorspellingen gedaan over de prestaties van elektrische aandrijflijnen.

"Er waren minimale gegevens beschikbaar voor industriële off-roadmachines. Daarom hebben we op basis van gegevens van elektrische auto's de trends vastgesteld en de bruikbare gegevens vertaald", zegt Patrick Graven, business en finance controller in de VS. "We hebben gegevens verzameld over de kosten van accu's, de restwaarde van voertuigen, de verkoopprijs van elektrische auto's versus benzinemotoren en dit toegepast op de huidige prijzen voor heavy-duty accu's."

De groep onderzocht ook gegevens van elektrische bussen en vrachtwagens, waarbij ze keken naar factoren als kapitaalkosten, accucapaciteit, efficiëntie, onderhoudskosten, energieprijzen, emissies en infrastructuur voor opladen.

Grotere vraag en verminderde kosten
Volgens de conclusie van het team is een bedrijfsmodel voor de elektrificatie van haventerminaltrekkers zeer haalbaar, ook al zijn er regionale verschillen in energiekosten. De toenemende vraag naar elektrisch vermogen en grotere schaalvoordelen zullen in de toekomst tot lagere totale eigendomskosten leiden.

"Als een haven nu een elektrische terminaltrekker koopt, is die na zeven jaar rendabeler dan diesel, maar een trekker die ze in 2025 kopen, zal binnen twee jaar kostenefficiënter zijn", zegt Gustaf Eriksson, IT-projectmanager in Zweden. "De financiële voordelen van elektrische terminaltrekkers versus dieseltrekkers zullen verder oplopen."

De groep concludeerde verder dat exploitanten van haventerreinen gebruik zouden moeten maken van 'opportunity charging'. Dit betekent dat accu's worden opgeladen wanneer er overdag tijd voor is, in plaats van aan het einde van een dienst. Dit levert meer comfort op voor operators vanwege lagere emissies en minder geluidshinder.

"De informatie uit de presentatie van het team bevestigt onze vermoedens", besluit Niklas Thulin. "Er is een stevig bedrijfsmodel voor elektrificatie van terminaltrekkers in havens."

  

Het Volvo Group International Graduate-programma

  • Het Volvo Group International Graduate-programma loopt al meer dan twintig jaar.
  • Elk jaar worden zo'n 25-30 studenten met een master- en bachelordiploma geselecteerd voor het programma.
  • Voor 2017-18 waren er ongeveer 6.000 aanvragers.
  • Het programma is opgesplitst in kleine teams van 5-6 personen, en elk team analyseert een ander vakgebied voor een van de bedrijfsactiviteiten van de Volvo Group.
  • De teamleden hebben verschillende achtergronden qua studie of bedrijf, zodat er veel kennis en vaardigheden aanwezig zijn. Dit loopt uiteen van financiën, techniek, logistiek, IT, marketing, inkoop en personeelszaken.
  • Het projectteam voor de elektrische terminaltrekkers van Volvo Penta bestond uit: Gustaf Eriksson, Patrick Graven, Camille De Koninck, Ylan Benrabaa-Bal, Ryo Ishibashi en Scott Young.

Gerelateerd nieuws