Volvo Penta 2010

2010

Op alle fronten maakt Volvo Penta in dit decennium een positieve ontwikkeling door. In de scheepvaartsector blijven IPS en EVC zorgen voor zakelijk succes, in combinatie met de ontwikkeling van brandstofefficiënte aandrijvingen, motoroplossingen en een nieuwe reeks bedieningen. Ons aanbod voor de sector wordt uitgebreid met krachtige motoren voor mobiele toepassingen, voorzien van het SCR-reductieproces.

Het harmoniseren van emissiereductie met brandstofefficiëntie en prestaties vormt een belangrijk onderdeel van Volvo Penta’s ambitie in het kader van nieuwe eisen en duurzame oplossingen voor de toekomst.

2010 – SCR katalytische reductie van emissies

2010 – SCR katalytische reductie van emissies

In 2010 presenteert Volvo Penta een uitgebreide reeks off-road dieselmotoren die voldoen aan de nieuwe emissienormen van 2011. De reeks maakt gebruik van SCR-technologie in combinatie met verhoogd vermogen, terwijl de brandstofefficiëntie wordt verbeterd met 5-10% in vergelijking met de huidige motoren. De SCR-katalysator zet de NOx van de uitlaatgassen om in stikstofgas en waterdamp, zodat ze onschadelijk kunnen worden uitgestoten. Dit wordt bereikt door automatisch tot 5% AdBlue® toe te voegen aan de uitlaatgassen en dat mengsel vervolgens door een katalysator te laten gaan.

2013 – Glass Cockpit systeem

2013 – Glass Cockpit systeem

De introductie van het unieke Glass Cockpit systeem van Volvo Penta, een volledig geïntegreerd bedienings- en controlesysteem waarmee u alle besturingsinformatie via high-tech displays binnen handbereik heeft. Alles handig bijeen op één interface: IPS (Inboard Performance System), waarschuwingen, alarmen, motorgegevens, navigatie, Electronic Vessel Control, Dynamic Positioning System, enzovoort.

2015 – Forward drive

2015 – Forward drive

Tijdens de 2015 Miami International Boat Show vindt de introductie plaats van het innovatieve Volvo Penta Forward Drive-systeem (FWD), met naar voren gerichte, tegengesteld draaiende schroeven. Het geheel nieuwe aandrijvingssysteem is gemonteerd op de achtersteven. Het trekt de boot door het water in plaats van te duwen. Dit zorgt voor een laag brandstofverbruik, betere prestaties, snellere manoeuvreerbaarheid en veiliger watersporten als wakesurfen en wakeboarden.

2016 – e-Key remote

2016 – e-Key remote

Met de e-Key Remote, een optie van het Volvo Penta Battery Management System, lijkt het ontgrendelen en starten van een boot nu heel erg op het starten van een auto. De gehele aandrijflijn van de boot kan worden bediend met slechts één sleutel, die op afstand kan worden gebruikt.