Volvo Penta 2000

2000-2009

In het nieuwe millennium blijft de focus liggen op het ontwikkelen van nieuwe, gebruiksvriendelijke en prestatieverhogende technologie ten gunste van klanten in de pleziervaart, en voor commerciële en industriële toepassingen. Een nieuwe assemblagefabriek in China wordt in gebruik genomen, en de fabriek in Vara wordt uitgebreid om de nieuwe modelreeks en nieuwe technologie te kunnen verwerken. Verkopen en winstgevendheid nemen toe en Volvo Penta boekt de beste prestaties van de gehele Volvo Group.

2000 – Nieuwe productiefaciliteit

2000 – Nieuwe productiefaciliteit

Een nieuwe assemblagefabriek in China wordt in gebruik genomen. De fabriek in Vara wordt uitgebreid om de nieuwe modelreeks en nieuwe technologieën te kunnen verwerken. Verkopen en winstgevendheid nemen toe, en Volvo Penta boekt de beste prestaties van de Volvo Group. Introductie van de D12 voor pleziervaartuigen en de reeks voor commerciële motoren wordt uitgebreid tot 2.000 pk.

2001 – Veeleisende test voor motoren tijdens de Volvo Ocean Race

2001 – Veeleisende test voor motoren tijdens de Volvo Ocean Race

Elk jacht in de Volvo Ocean Race van 2001-2002 heeft twee Volvo Penta motoren aan boord: een aandrijfmotor die alleen mag worden gebruikt in noodsituaties en een hulpmotor voor het genereren van elektriciteit en drinkwater aan boord, en het aandrijven van de ballastwaterpompen. Tijdens de race heeft het team toegang tot services van de ruim 5.000 Volvo Penta dealers die zijn verspreid over de hele wereld. In dit jaar wordt ook de KAD300 geïntroduceerd, de nieuwste versie van de “Fence Engine”. Dit wordt ’s werelds best verkopende dieselmotor met hekaandrijving.

2002 – Nieuwe schroef voor zeilboten

2002 – Nieuwe schroef voor zeilboten

Het topresultaat van dit jaar is een record voor Volvo Penta. De bedrijfsinkomsten Volvo Penta over 2002 bedragen SEK 647 miljoen. In 2002 werd de vierbladige klapschroef voor zeilboten geïntroduceerd.

2003 – Een nieuwe norm stellen

2003 – Een nieuwe norm stellen

De opvolgers van de “Fence Engine” (D4, D6, D3) vormen de nieuwe norm in de maritieme sector. Deze nieuwe generatie dieselmotoren is schoner, sneller en stiller. Daarnaast komt Volvo Penta met EVC (Electronic Vessel Control), een uitgebreid elektronisch platform waardoor de motor, regelsystemen, instrumenten en andere functies aan boord met elkaar communiceren en informatie uitwisselen. Het systeem is uiterst flexibel en kan worden geüpgraded met nieuwe software.

2005 – Jaar van de IPS

De opvallendste gebeurtenis van het jaar was de introductie van de revolutionaire Volvo Penta IPS. De scheepsbouwsector beleeft de grootste verandering sinds Volvo Penta in 1959 de Aquamatic introduceerde. Sneller, sterker, comfortabeler, zuiniger en zo gemakkelijk te besturen als een personenauto. Het was meteen een succes. Vier jaar later al wordt in 2009 het 10.000e systeem geleverd aan de klant.

2006 – Aanmeren wordt eenvoudig met de joystick

2006 – Aanmeren wordt eenvoudig met de joystick

De Volvo Penta IPS Joystick wordt geïntroduceerd op de London Boat Show in januari 2006. De voordelen van Volvo Penta’s ingenieuze joystick liggen voor de hand. Met enkele eenvoudige handbewegingen kan de schipper de boot veilig aanmeren, ook onder lastige omstandigheden met veel wind. Beweeg de joystick in de richting waarin u de boot wilt laten varen en Volvo Penta IPS doet de rest.

2007 – Viering van de eerste 100 jaar

2007 – Viering van de eerste 100 jaar

2007 wordt gemarkeerd door het eeuwfeest van Volvo Penta als bedrijf. Het succes van Volvo Penta IPS groeit snel en al ruim 100 bootmodellen zijn uitgerust met het systeem. De reeks met dieselhekaandrijving wordt verder versterkt. Volvo Penta Oceania werd opgezet als een geheel eigen verkoopfirma voor de regio. Verkoop van industriële motoren is sterk, evenals het segment voor de commerciële scheepvaart.