Volvo Penta 1990

1990-1999

De snelheid waarmee nieuwe producten in de jaren ´90 uitkwamen, lag net zo hoog als in de jaren ´80. Gedurende het gehele decennium worden steeds nieuwe producten uitgebracht wat Volvo Penta tot een van de belangrijkste bedrijven maakt voor wat betreft innovatief denken en nieuwe technologieën.

1991 – Het KAD-concept

1991 – Het KAD-concept

In 1991 introduceerde Volvo Penta het KAD-concept. Door een mechanische compressor te combineren met een turbo werd zowel een hoog maximumvermogen als een enorm koppel bereikt dat meteen bij lage toerentallen voor een indrukwekkende acceleratie zorgt. De eerste twee motoren waren de KAD42 met Duoprop en de binnenboord KAMD42. Beide modellen waren een enorm succes en de KAD42 werd al snel 's werelds meest verkochte diesel-Aquamatic.

1994 – Elektronische brandstofinspuiting

1994 – Elektronische brandstofinspuiting

Elektronische brandstofinspuiting wordt binnen de benzineserie uitgebreid, met als voorbeelden de compacte 6-liter 63-motor die samen met de 16-liter TAMD163-motor van 770 pk (de krachtigste motor van Volvo Penta) werd uitgebracht.

1996 – De driebladige klapschroef

1996 – De driebladige klapschroef

In dit jaar wordt de gepatenteerde, driebladige klapschroef uitgebracht die uitstekende prestaties onder belasting combineert met een zeer lage weerstand bij het varen.

1997 – Nieuwe prestaties met KAD

1997 – Nieuwe prestaties met KAD

In 1997 wordt het KAD-concept uitgebreid tot een volledige serie scheepsdiesels met hoge prestaties die uiteenlopen van 170 pk (125 kW) tot 260 pk (191 kW): de KAD32, de KAD43 en het topmodel KAD44 EDC. In combinatie met de unieke Duoprop overtreffen de prestaties van de KAD-serie de benzinemotoren op vele fronten. Ook vormt dit een geheel nieuw alternatief voor snelle boten.