Volvo Penta 1950

1950-1959

De jaren '50 worden voor Penta gekenmerkt door snelle ontwikkelingen op het gebied van producten en bedrijfsvoering. In deze periode ontwikkelt het bedrijf zich tot een echt internationaal bedrijf met een uitgebreid netwerk van dealers over de hele wereld. In 1954 werd ´s werelds eerste in serie geproduceerde turbodieselmotor uitgebracht, twee jaar later gevolgd door de eerste scheepsdiesel met laadluchtkoeler.

1954 – Turbodiesel

1954 – Turbodiesel

In 1954 werd ´s werelds eerste in serie geproduceerde turbodieselmotor uitgebracht, twee jaar later gevolgd door de eerste scheepsdiesel met laadluchtkoeler.

1958 – Uitgebreide reeks

1958 – Uitgebreide reeks

De motorserie werd uitgebreid met onder andere de nieuwe MD1: 's werelds kleinste dieselmotor met directe brandstofinspuiting en een revolutionaire achteruitversnelling.

Volvo Penta Aquamatic

1959 – Volvo Penta Aquamatic

Toen Volvo Penta in 1959 op de New York Boat Show de Aquamatic aandrijving introduceerde, was dit een revolutie in de scheepsbouwsector. De Aquamatic wist de voordelen van binnenboord- en buitenboordmotoren te combineren. De oplossing is robuust, betrekkelijk zuinig in brandstofverbruik en in de boot geplaatst, zodat de aandrijving niet wordt blootgesteld aan de wind, het weer en het water. Bovendien kunnen de as, schroef en besturing worden geïntegreerd. De manoeuvreerbaarheid is uitstekend en de aandrijving kan worden ingeklapt om vastlopen te voorkomen.

1959 – De revolutie een zetje geven

De man achter de Aquamatic, Jim Wynne, begon als scheepsmonteur en testbestuurder. Zijn inventiviteit resulteerde in het nieuwe aandrijfsysteem, dat een ware revolutie werd voor de scheepsbouwsector. De eerste ideeën werden uitgevoerd in zijn garage, maar pas toen hij kennismaakte met Volvo Penta’s Harald Wiklund kwam het project echt van de grond. In deze korte film worden we getrakteerd op Jim's demonstratie van zijn vaardigheden als testbestuurder en het vermogen en de unieke eigenschappen van de Aquamatic hekaandrijving.